Десять тенденцій розвитку світового книжкового ринку в 2014 році

*Американські експерти зробили прогноз розвитку світового книговидавничого ринку наступного року.

Спробу передбачити тенденції розвитку світового книжкового ринку в 2014 році зробив галузевий ресурс Digital Book World. На думку його редактора Джеремі Грінфілда (Джеремі Grienfild), наступного року можна чекати на такі події.

 

1. Barnes & Noble закриють або продадуть підрозділ Nook Media

У 2010-2011 роках на Nook припадало до 25 % загального ринку продажів електронних книг. У 2012 році компанії виділили кошти для розвитку та боротьби з конкурентами (такими як Amazon чи Apple) інвестори в особі Microsoft і Пірсон. Однак Barnes & Noble не змогла вивести Nook з кризи. У 2013 році впали продажі і пристроїв, і контенту для Nook, що призвело до різкої критики Nook з боку провідних акціонерів. Експерти, з якими спілкувався сайт Digital Book World, стверджують , що єдиним виходом для компанії є або прода , або закриття Nook Медіа. Як зазначив журналіст Бред Стоун (Brad Stone), який більше десяти років займався тематикою Amazon, «пристрої для читання електронних книг – це лише одна з фігур на шаховій дошці, на якій також знаходяться планшети, смартфони і ТБ-пристрої, а Barnes & Noble просто не здатні на інновації у всіх цих сферах».

 

2. Amazon відкриє свої власні оффлайн-магазини

Компанія Amazon вже експериментувала з відкриттям пунктів, в яких можна забирати замовлення, оплачені через її сайт. Площі для цих пунктів компанії надавали мережі Staples і RadioShack, які бачили у цьому вигоду щодо збільшення кількості відвідувачів. Крім того, Amazon відкрила тимчасовий магазин в торговому центрі в Сан- Франциско. Логічним продовженням цих експериментів можуть стати магазини Amazon, де могли б продаватися, наприклад, пристрої Kindle або паперові книги і де можна було б ознайомитися з продуктами, які ще тільки з’являються на ринку.

 

3. Видавці зроблять свій бізнес більш «вертикальним»

Digital Book World пророкує, що в 2014 році видавництва все більше будуть спеціалізуватися на нішевих сегментах, щоб бути більш конкурентоспроможними. «Зростання цифрового маркетингу покаже, що маркетинг для окремих груп більш ефективний, тому видавці намагатимуться вибирати для себе ту цільову аудиторію, маркетинг серед якої більш ефективний, і залишати без уваги ту аудиторію, яку складно дістати», – стверджує відомий експерт ринку Майк Шацкін (Mike Shatzkin).

 

4. В ілюстрованих книг будуть серйозні проблеми

«На відміну від “читання, яке залучає” – тобто, романів, описової документальної прози та інших форматів, заснованих, насамперед, на тексті, ілюстровані книги комерційно не змогли домогтися успіху на ринку електронних книг. Письменники та видавці продовжують відкривати нові горизонти в технології електронного книговидання, створюючи нові вражаючі продукти, від яких читачі в захваті. Однак проблема полягає в тому, що у багатьох з цих продуктів занадто мало читачів», – стверджує Digital Book World. Особливо серйозну проблему сайт бачить для різного роду збірників рецептів чи порад, тому що значна частина інформації, що міститься в ній, доступна в Інтернеті безкоштовно. Ця тенденція може продовжитися і в 2014 році, проте експерти сайту пророкують, що ми побачимо «все більше ілюстрованих електронних книг».

 

5. Зростання виручки з продажу електронних книг сповільниться, і видавці будуть шукати нові джерела доходів

У 2013 році темпи зростання виручки з продажу електронних книг у США вперше за останні кілька років стагнували. Це занепокоїло видавців, які починають пошук нових джерел доходу. «Видавці не можуть все життя покладатися на нескінченний потік дешевих цифрових закачувань і сподіватися, що це компенсує їм втрати від падіння продажів друкованої продукції. Вони спробують знайти альтернативні джерела доходу», – стверджує Річард Неш (Richard Nash), незалежний консультант. Можливо, видавництва більш серйозно почнуть розглядати в якості джерел доходів конференції та освітні проекти, а також спробують залучати ще більше корпоративних клієнтів.

 

6. Все більше видавництв підпишуть договори з Oyster, Scribd та іншими платформами підписки на електронні книги

У минулому році ряд провідних видавництв підписали договори з компаніями, які запустити підписні сервіси а-ля «Netflix для книг». Ця тенденція продовжиться і в наступному році. Експерт Ендрю Ромберг (Andrew Rhobmerg), засновник Jellybooks, не виключає, що деякі з видавництв «великої п’ятірки» відкриють передплатникам повний каталог своїх електронних книг: «Як стратегічна відповідь для Amazon один-два або навіть більше видавців відкриють свої каталоги для підписки».

 

7. Багато видавців запустять свої орієнтовані на читачів журнали і сайти, а також будуть самостійно продавати електронні книги

Цього року видавництво Simon & Schuster запустило портал Hot Bed, присвячений любовній прозі. HarperCollins, в свою чергу, приваблює читачів серією сайтів, присвячених «Хроніки Нарнії» Клайва С. Льюїса. І ті, й інші продають електронні книги безпосередньо читачам. Ми побачимо більше таких прикладів в 2014 році, а деякі видавці запропонують читачам і власні програми для читання електронних книг, стверджує Джо Еспозіто (Joe Esposito), консультант з цифрового менеджменту.

 

8. Видавці будуть довіряти даним більше, ніж експертним оцінкам

«Ми є свідками революції даних в книжковій справі… Видавці мають доступ до найширшого спектру даних: про продажі, про звички читачів, про самих читачів і про багато іншого», – пише Digital Book World. Багато видавців створили спеціальні відділи з обробки даних, які замінюють їм консультації високооплачуваних експертів. «Багато видавництв намагаються самі проаналізувати доступну їм інформацію. У майбутньому вони самі прийматимуть рішення по нових і вже існуючих авторах і самі вирішуватимуть, куди вкладати свої кошти на маркетинг», – вважає Дана Бет Вайнберг (Dana Beth Weinberg), професор соціології, яка вивчає видавничу справу.

 

9. Експериментів з ціноутворенням буде більше

У 2013 році значно впали ціни на бестселери в електронному форматі. Експерименти видавців з ціноутворенням на е-книги наступного року призведуть до того, що ціни будуть ще нижчими, вважає Майк Шацкін.

 

10. «Велика п’ятірка» дозволить бібліотекам купити повні каталоги своїх електронних книг

У 2013 році ми спостерігали потепління у відносинах між видавцями та бібліотеками в поширенні електронних книг. Видавництво Penguin відновило співпрацю з OverDrive – найбільшим провайдером цифрового контенту для бібліотек США. На даний момент всі видавці «великої п’ятірки» співпрацюють з бібліотеками, надаючи доступ до частини своїх електронних каталогів. «Більшість видавців зрозуміли, що надання доступу до фронт-листу бібліотекам не шкодить їхньому бізнесу», – зазначає Алан С. Інуі (Alan S. Inouye), директор відділу з інформаційних технологій Американської асоціації бібліотекарів. Тому наступного року, стверджує Digital Book World, можна очікувати більш сміливих дій видавців.

Pro-books