Cкільки заробляють письменники й видавці у США

Час від часу різноманітні американські медіа звітують про успіхи у видавничій справі. Так, на початку цього року декілька поважних видань раділи зростанню продажів друкованих книг. Дійсно, загальна статистика позитивна:

Ринок друкованих книг у США у 2013-2015 роки

2013 2014 2015 Приріст за рік
Кількість проданих

примірників (в тисячах)

620 044 635 093 652 673 2.8%

Але якщо копнути трохи глибше, виявиться, що завдячувати тут варто переважно нон-фікшну, зокрема, розмальовкам для дорослих (в певний момент вони окупували п’ять позицій зі списку топ-10 бестселерів на Амазоні!) та біографіям Youtube-зірок.

До того ж, минулого року американські видавці нарешті вибили собі право встановлювати власні ціни на електронні книжки на Амазоні. Звісно, вони їх врешті збільшили, після чого продажі електронних книг впали, а друкованих, у відповідь, виросли.

Ринок друкованих книг у США за жанрами в 2013-2015 роки

2013 2014 2015 Приріст
Нон-фікшн для дорослих 236 833 240 130 256 042 6.6%
Худліт для дорослих 150 590 138 712 141 690 2.1%
Нон-фікшн для юнаків 42 283 48 882 54 624 11.7%
Худліт для підлітків  157 707 176 685 171 383 -3.0%

Словом, ця вся інформація жодним чином не допомагає зрозуміти реальне становище ринку. Що стимулює продажі? Який наклад варто вважати успішним? На яке роялті можна розраховувати письменникам? На всі ці та інші питання відповів у своєму блозі Мішель Лорен, літературний агент, письменник і редактор американського видання @Electriclit.

Зміст

  1. Як порахувати кількість проданих книг?
  2. Що таке Nielsen BookScan?
  3. Скільки автор заробляє з однієї проданої книги?
  4. Чи правда, що більшість авторів не заробляє зі своїх книг?
  5. Як виживають видавництва, якщо більшість книжок не окуповують себе?
  6. Скільки копій у середньому продається на одну книжку?
  7. Що впливає на хороші продажі?
  8. Як продаються успішні й нашумілі книжки?
  9. Як продаються премійовані книги?
  10. Як продаються топові бестселери?
  11. Як продаються збірки оповідань?
  12. Чи легко видати збірку оповідань у США?
  13. Чи є залежність між жанрами книг та їх продажами?
  14. Що продається краще: тверда/м’яка обкладинка чи електронна книжка?
  15. Коротше, письменництво у США – це круто чи не круто?

 

Як порахувати кількість проданих книг?

Питання може здатися очевидним, але навіть у США люди по-різному сприймають цей термін, маючи на увазі:

  1. Кількість надрукованих копій книг
  2. Кількість копій книг, відправлених у книгарні та бібліотеки
  3. Кількість книг, проданих читачам
  4. Кількість за Nielsen BookScan

Всі ці показники можуть радикально відрізнятися. Для видавця нормально надрукувати п’ять тисяч екземплярів, відправити три з них у різноманітні крамниці, з яких відвідувачі розкуплять тільки дві третини. А BookScan в той час взагалі покаже 600 проданих копій. А ми ще навіть не говорили про електронні видання!

Насправді ж, кількість проданих книг – це комбінація другого і третього варіантів, плюс продажі від електронних та аудіовидань. Видавець продає книжки не тільки ритейлерам (книгарням та крамницям), але й закладам на кшталт бібліотек. А ще ритейлери зазвичай мають право повернути непродані екземпляри. Тому деякі “начебто продані” книги врешті можуть виявитися непроданими.

Це все звучить логічно, але американські видавці й письменники часто плутаються в термінах і заявляють про кількість проданих книг, насправді маючи на увазі лише, наприклад, надрукований наклад. Що ж стосується медіа, то ті теж полюбляють зловживати даними від Nielsen BookScan.

Що таке Nielsen BookScan?

Це  інструмент відстеження продажів через пробиті на касах ISBN-номери книг. Збирає такі дані та сама компанія Nielsen, що відслідковує й уподобання американської ТБ-аудиторії. Люди у видавничій справі користуються BookScan, аби скласти загальне враження про поточний стан ринку, або мати привід поскубати нігті, спостерігаючи за успіхами конкурентів.

Через те, що Nielsen BookScan фіксує лише офіційно продані читачам книги, показники цього інструменту вкрай неточні. Так, вони не враховують продажі електронних копій (які зазвичай приносять від третини до половини всього прибутку від видання), закупівлі бібліотек і взагалі будь-які книжки, реалізовані не у книгарнях.

У випадку художньої літератури реалізація копій бібліотекам та читачам з рук у руки становить досить малу частку всіх продажів. Це дозволяє говорити, що BookScan фіксує приблизно 75% проданих екземплярів. З іншими жанрами BookScan може відстежити набагато менше проданих копій (інколи показник бреше настільки, що показує лише 25% проданих книг).

Книжки маленьких видавництв взагалі зазвичай розпродаються на різноманітних зустрічах, конференціях, книжкових фестивалях, публічних читаннях і сайті видавця, і все це BookScan не враховує.

Словом, BookScan може бути корисним для спостереження певних тенденцій, але досить далекий від реальних цифр.

Скільки автор заробляє з однієї проданої книги?

Отже, ви купили книгу в американській крамниці. Скільки з цієї суми забере письменник?

Роялті американських авторів можуть коливатися, але стандарт індустрії − приблизно 8% для книжок із м’якою обкладинкою та 10% від ціни екземпляру з твердою обкладинкою (за умови успішних продажів цей показник зростає до 15%).

Більш ніж половину роздрібної вартості книги забирають собі ритейлер (продавець) та дистриб’ютор (той, хто доставляє книжки ритейлерам).

Чи правда, що більшість авторів не заробляє зі своїх книг?

Працівник видавництва визначає суму авансу для автора

Працівник видавництва визначає суму авансу для автора

Правда. Більшість авторів не отримують грошей за реалізацію своїх книг, бо кількість проданих копій не повертає витрати на вже виплачений автору аванс.

Так, традиційно в США авторам ще до виходу книги виплачують аванс, аби вони змогли відновити запаси мівіни та сплатити рахунки за газ. Цей аванс вираховується з майбутнього прибутку з роялті. Лише коли буде продана енна кількість копій, і роялті з них перевищить суму виплаченого авансу, автор почне заробляти гроші з кожної окремо проданої книги.

Приклад

Письменник Василь Рульоз написав книгу “Мій роман-бімба”. Видавництво “Чумове” виплачує йому $50 000 як аванс. Роздрібна ціна книги: $20. Роялті: 10%.

(В реальному житті за тверду обкладинку проситимуть приблизно $25, роялті складатиме 10-15%, і ще буде паперова версія за $15 із роялті у 7-10%, але тут давайте вже спростимо).

Якщо вдасться продати 10 000 копій книги, загальний дохід “Чумового” складатиме $200 000. Таким чином, Рульоз заробить $20 000 з роялті. Тільки йому вже заплатили $50 000, так що він у мінусі. Так, Рульоз не змушений повертати різницю, але видавець у підсумку програє.

Якщо ж видавець зможе реалізувати 25 000 екземплярів, то автор заробить увесь свій аванс, а з кожної наступної проданої книги отримуватиме ще $2.

Як виживають видавництва, якщо більшість книжок не окуповують себе?

Робота видавництва на пальцях

Робота видавництва на пальцях

Почнімо з того, що видавництва виживають завдяки суперхітам. Там “50 відтінків Грея”, тут “Та, що зникла” — такі бестселери дозволяють інвестувати в багато ризикових книг, які врешті продаються так собі.

Це як із кінокомпаніями, яки виїжджають на прибутках від блокбастерів, щоб окупити собівартість інших стрічок.

А ще видавництва заробляють з книжок більше, ніж автори. Навіть якщо ритейлер із дистриб’ютором заберуть 65% від роздрібної ціни (а інколи це можуть бути і 75%), видавець візьме 25%, і лише потім автор отримає свої 10%, що залишилися.

Тому коли в якійсь статті говориться про величезні аванси дебютним чи зірковим авторам, книги яких врешті не окупили себе, це не означає, що видавець не заробив на книжці.

dunhem2

Насправді, видавці можуть давати авторам суттєві аванси, знаючи при цьому, що продажі будуть недостатніми й таку інвестицію роялті не покриє.

Повернімося до прикладу вище.

Якщо продати 20 000 копій “Мого роману-бімби”, роялті не виправдає витрати на аванс, але “Чумове” все одно заробить $90 000 (35% від роздрібної ціни мінус $50 000 виплаченого авансу). Звісно, треба ще врахувати витрати на друк книжки, бюджет на маркетинг, дизайн обкладинки й таке інше, але ви зрозуміли головну ідею.

Скільки копій у середньому продається на одну книжку?

Звісно, це залежить від багатьох факторів. Нормальними бувають ситуації, коли автор пише три романи, всі дістають приблизно однакові оцінки від критиків та читачів, але продаються вони так: 10 тисяч, 100 тисяч, і знову 10 тисяч екземплярів відповідно.

У видавничій справі будь-якої країни часто грають роль такі чинники як удача, вчасність рішень та непередбачувані тренди. (Розмальовки для дорослих? Нє ну серйозно?) І навіть двом дуже схожим книгам видавництва можуть надавати діаметрально різну увагу та маркетингову підтримку.

Але якщо говорити загалом, то більшість виданих художніх книжок виливаються у продажі від 500 до 500 000 примірників. Інколи трохи менше, інколи трохи більше.

Не надто інформативно, правда?

Окей, якщо відкинути книги зірок на кшталт Стівена Кінга та бестселери штибу “Все те незриме світло” Ентоні Дорра, то більшість романів, виданих серйозним видавництвом, реалізуються накладом між 2 000 та 40 000 примірників, згідно з даними BookScan. Збірки оповідань продаються вдвічі гірше – від 1 000 до 20 000 примірників.

Більшість романів у США продаються накладом до 40 000 копій, а роялті письменника складає 7-15%.

Tweet

 

 

Ці дані тепер можна масштабувати відповідно до розміру видавництва. Невеличка незалежна фірма продаватиме 500-10 000 примірників романів та 300 – 20 000 копій однієї збірки оповідань. Мікровидавництво здатне реалізовувати 75 – 2 000 копій незалежно від типу книги. На даному етапі на продажі більше впливає відомість автора, аніж жанр чи тип. Стеля для таких фірм − 5 000 проданих копій.

Для дебютних книг діліть усі ці числа навпіл. Також враховуйте, що такі дані можна зібрати після року з моменту виходу книги у продаж, не менше.

Успішні книги від відомих авторів продаються накладами між сотнею тисяч та парою мільйонів примірників. Це відбувається ще й завдяки тому, що вони потрапляють у більшість книгарень і стоять на помітних місцях, отримуючи таким чином фору перед іншими книгами.

Дуже часто книги не дістаються багатьох крамниць та припадають пилом, недоступні для ока, через що найчастіше розходяться парою тисяч екземплярів за весь час їхнього існування.

Що впливає на хороші продажі?

Спершу поговоримо, що таке хороші продажі. Це залежить від типу книги, розміру видавництва, суми авансу. Якщо маленькому видавництву вдалося продати 5 000 копій збірки оповідань, така книга – суперхіт. Натомість, 5 000 проданих копій роману від потужного видавничого дому − катастрофа.

Також враховуйте формат. 10 000 проданих копій книги з твердою обкладинкою, очевидно, принесуть більше грошей, ніж 10 000 копій із м’якою. З електронними книгами ціна взагалі “наше всьо”.

На практиці, якщо ви новачок, звернулися до великого видавництва і продали 10 000 копій свого роману − це успіх, якщо тільки ви не отримали великий аванс. У цьому разі вам буде легко отримати договір на наступну книжку.

Якщо ви продали понад 5 000 копій – теж непогано, але наступного разу, можливо, доведеться звернутися до іншого видавництва. Менше ніж 5 000? Тоді видання наступної книги може виявитися для вас проблемою. (Хоча, звісно, все залежить від конкретного випадку; якщо видавцю сподобається ваша нова книга, він не стане дивитися на продажі попередніх доробків).

Чим менше видавництво, тим менші ці мінімальні пороги. Один незалежний видавець повідав Мішелеві, що більшість інді-книг продаються із накладом в 1 500 копій. 3 000 розпроданих екземплярів – це вже успіх. Але навіть із трьома тисячами розпроданих копій усім видається лише вийти в нуль. Для успішного розвитку видавництва необхідно продавати понад 5 тисяч примірників.

Як продаються успішні й нашумілі книжки?

Видавець обробляє звіти по продажам

Видавець обробляє звіти по продажам

Отже, скажімо, ви написали книгу, найняли агента, продали її поважному видавництву, вам поталанило і про ваш роман добре відгукнулася низка популярних видань та критиків. Скільки копій вам вдасться продати?

Ви здивуєтеся, але можливий ефект може сильно коливатися. Якщо взяти десять художніх книжок, про які говорили останнім часом усі критики, твітеряни й ваші начитані друзі, BookScan покаже продажі, що коливаються від пари тисяч до ста тисяч копій.

Минулого року NPR подивилася на продажі книг фіналістів Пулітцерівської премії і визначила, що їхні книги продаються накладами від 3 тисяч до шестизначних цифр.

Мала вибірка? Тоді пройдемося показниками BookScan для кожної художньої книги, що потрапила у список ста визначних книг New York Times 2014 року (щоб бути певним, що від моменту виходу книги точно пройшов один рік). Звісно, список не ідеальний, але всеохопний – тут і збірки оповідань, і книги від маленьких видавництв поруч із іменитими авторами, премійованими романами та супербестселерами.

Так от, показник BookScan для цих книг коливався між однією тисячею та 1,5 мільйонами проданих екземплярів. Середній реалізований наклад – 75 000 примірників. Звісно, це середнє значення сильно спотворене такими хітами, як “Все те незриме світло”, що продалося тими самими 1,5 мільйонами копій (наступний бестселер досягнув позначки лише в 270 000 проданих книг).

Якщо прибрати найкращі й найгірші за продажами книжки списку, середнє значення складатиме 46 550 проданих копій на позицію, а медіанне – 25 000 (тобто одна половина книг була розпродана накладом меншим ніж у 25 000 копій, а інша − більшим).

(Повторимося, що це показники не надто точного інструменту BookScan для книг, виданих 2014 року, які й нині продаються; реальні значення можуть бути значно вищі в залежності від книги).

Як продаються премійовані книги?

Коли письменник-інтроверт отримав книжкову премію

Коли письменник-інтроверт отримав книжкову премію

Що трапляється, коли письменник зірвав джек-пот і став фіналістом Пулітцерівської премії?

Якщо подивитися на фіналістів попередніх п’яти років (2011-2015), діапазон продажів: 5 600 – 1 500 000 (так, знову цей Дорр). Середнє значення: 250 100 проданих книг. Медіанне: 72 300.

Для премії National Book Award:
Середнє значення – 178 600.
Медіанне − 91 318.

Суто для порівняння, візьмемо престижну премію Небула для наукової фантастики. Діапазон проданих накладів: 2 100 – 387 900.
Середнє значення: 35 600.
Медіана: 12 300.

Ці показники набагато менші ніж у володарів великих літературних премій, хоча часто можна почути заяви що, мовляв, жанрова література популярніша за белетристику. (Хоча частка продажів електронних книг жанру наукової фантастики дійсно більше частки продажів електронних книг белетристики).

Як продаються топові бестселери?

Якщо взяти всі топові позиції зі списку бестселерів New York Times, то середній проданий наклад складатиме 737 000 примірників. Медіана: 303 000 копій.

Найуспішнішою книгою тоді була, як ви можете пригадати, “50 відтінків Грея” − 8 мільйонів проданих екземплярів. А найгірша книга розійшлася накладом у 62 700 книг. Тобто понад половина фіналістів Пулітцера чи National Book Award успішніше продали свої книги, ніж деякі автори бестселерів.

Взагалі, фіналістів премій у 2014 році, які продалися ліпше, ніж книги на найнижчих сходинках списків бестселерів, виявилося багацько. Чому? Бо ті бестселери були взяті з тижневих списків, тобто вони продавалися добре не рік, а лише тиждень або декілька. Продажі комерційної белетристики (детективи Джона Грішема чи романи Даніели Стіл) зазвичай більш концентровані й швидкоминучі, ніж продажі неочікуваних і справді популярних книг, які після виходу в світ та освітлення в ЗМІ та соцмережах ще довго можуть продаватися зі стабільним і помірним успіхом.

Знову ж таки, ці дані лише максимум на 75% відповідають правді та не включають електронні й аудіокниги.

Як продаються збірки оповідань?

Є така правдива байка в американській літературній індустрії, що ніхто не купує збірки оповідань. Якщо ж видавець і згодився видати вашу, то тільки з розрахунку, що ваш майбутній роман має бути цікавим для друку.

Але якщо поглянути на цифри, то все не так вже й погано. Сім збірок оповідань у списку New York Times від 2014 року мають медіанний показник BookScan у 23 000 копій. Всього на 2 000 менше, ніж медіанне значення для романів.

Коли збільшити дані й включити збірки оповідань зі списків 2013 і 2012 років, то середні продажі складатимуть 53 000 копій, а медіанні – 22 500.

До речі, з точки зору продажів найуспішнішим автором збірок оповідань можна назвати Стівена Кінга, чия збірка оповідань розпродалася більш ніж мільйонним накладом.

Чи легко видати збірку оповідань в США?

Фото Стівена Кінга, зроблене під час читання цієї статті

Фото Стівена Кінга, зроблене під час читання цієї статті

Ні. Більшість виданих збірок написані або вже визнаними письменниками, або дебютними авторами, які встигли до того привернути увагу суспільства. Та й потім − збірки оповідань продаються гірше. Але якщо вони фейлять, то ефект ще гірший, ніж від погано розпроданого роману.

Також момент: збірки оповідань не мають жодних шансів стати супербестселерами й продаватися мільйонними накладами. Усі автори, що були вище проаналізовані, врешті продали свої романи успішніше, ніж збірки.

Оскільки великі видавці виїжджають завдяки прибуткам від лише декількох успішних книжкових романів, є більше сенсу з точки зору бізнесу робити ставку на довгу прозу, аніж на збірки оповідань. Чи це добре для культури чи літератури – то вже інше питання, звісно.

Чи є залежність між жанрами книг та їхніми продажами?

Белетристика – це нішевий ринок.

Є комерційна проза – книги Джона Грішема, Джеймса Паттерсона чи Даніели Стіл − які завжди продаються дуже успішно. Також зараз переживає бум жанр Young Adult, пригодницька література для “молодих дорослих”. Але більшість письменників усіх інших жанрів (наукова фантастика, фентезі, жіночий роман і так далі) можуть орієнтуватися на наведені вище дані.

Що продається краще: тверда/м’яка обкладинка чи електронна книжка?

Тут цікаво, що часто розподіл продажів між книгами з твердою та м’якою обкладинками приблизно однаковий; особливо це стосується випадків, коли спершу виходить книга з твердою обкладинкою.

Але якщо ваша книга стане бестселером, то продажі м’якого варіанту набагато перевищать “тверде” видання.

Щодо продажів електронних книг, то тут нема звідки взяти дані. Є дослідження, що електронні книги складають приблизно 20% ринку США.

Направду ж, це дуже приблизна й округлена цифра. Все дуже залежить, знову ж таки, від книги, видавництва, жанру. Ще й ціни там варіюються більше, ніж у випадку із друкованими книгами. На практиці, для більшості книг що вийшли друком частка проданих електронних версій складає від 10% до 50%.

Коротше, письменництво в США – це круто чи не круто?

Коли дізнаєшся, скільки заробляють письменники в США

Коли дізнаєшся, скільки заробляють письменники у США

Попри часті заяви, які лунають і в Америці, що, мовляв, зараз ніхто книжок не читає, насправді все залежить від вашої точки зору. Якщо середній художній роман розпродається десятьма тисячами копій згідно з BookScan, це не так вже й багато. Але є багато інших літературних жанрів та ніш, де 10 000 екземплярів – це дуже й дуже файний наклад.

При тому мусимо пам’ятати, що реальні продажі можуть складати й 20 000 примірників, а прочитати книгу змогли взагалі 30 000 людей завдяки бібліотекам та друзям.

Згідно з BookScan, кожен рік десятки нових книг продаються накладами в 100 тисяч примірників, а пара з них сягає позначки в один мільйон проданих копій. Нещодавній звіт Author Earnings показує, що приблизно 4 600 авторів заробляють $50 000 з одного продажу власних книг. А ще ж мусимо врахувати прибутки з фрілансу, участі в різноманітних заходах, майстер-класах та інших можливих джерел доходу.

І якщо порівняти такий дохід із медіанним річним доходом американця в $54 462 у 2015 році, можна стверджувати, що письменники у США почувають себе більш ніж комфортно, і мають усі причини сподіватися на покращення свого добробуту разом із зростанням власної майстерності.


Можливо, український літературний ринок зараз не може похвалитися схожими успіхами, але раптом хтось надихнеться цією статтею і напише крутий бестселер? Не дайте такому автору пройти повз цього тексту, поділіться ним у соціальних мережах!