Хочете розумнішу й активнішу дитину? Читайте їй більше!

Діти, яким багато читають, розвиваються краще, успішніші в школі, більше займаються музикою і спортом. Особливо впливає читання на розвиток хлопчиків. Такі результати дослідження, проведеного серед дітей у Німеччині.

Казки на ніч, прочитані для дитини, є не просто затишним завершенням дня, а ще й солідною інвестицією у розвиток дитини на багато років уперед. Діти, яким багато читають, активніші в школі, в спорті і взагалі в житті. Такі висновки випливають з дослідження, проведеного в Німеччині за сприяння тижневика Die Zeit, німецької залізниці Deutsche Bahn і Німецького фонду сприяння читанню (Stiftung Lesen). Її презентували днями в Берліні, а присвячене дослідження було німецькому Дню читання, що пройде 18 листопада.

Опитування провели серед півтисячі дітей і підлітків віком від 10 до 19 років. Їх детально розпитували про те, як часто і як регулярно їм читали чи читають в родині. Виявилося, що серед дітей, яким часто читають, успішність у таких шкільних предметах як математика та німецька мова в середньому на 0,4 пункту вища за успіхи тих дітей, яким не читають. Особливо чітко це видно на прикладі родин, де батьки не мають високого рівня освіти, кажуть автори дослідження з Німецького фонду сприяння читанню.

Спорт і музика як наслідок читання

Одним з найцікавіших результатів дослідження називають встановлений взаємозв’язок між читанням і спортивною активністю дітей. Виявилося, що 66 відсотків дітей, яким часто читають, регулярно й охоче  займаються спортом. Це на 11 відсотків більше, ніж серед дітлахів, яким не читають. «Це свідчить про те, що діти, яким читають, не перетворюють на домосідів», – каже Йорґ Маас, керівник Німецького фонду сприяння читанню.

Також виявилося, що серед дітей, яким багато читають, більше таких, що вивчають гру на музичних інструментах. Звісно, кажуть дослідники, ці результати не слід розглядати монопричинно, бо з читанням пов’язані й багато інших процесів у розвитку дитини.

Водночас дослідження підтвердило давно відоме припущення, що діти, яким багато читають, й самі охочіше звертаються до книги в майбутньому. 54 відсотки таких дітей заявили, що самі охоче читають. Натомість серед дітей, які були позбавленні прочитаної на ніч казки, книгами у майбутньому цікавляться всього 38 відсотків.

Читання важливе для хлопчиків

Загальновідомим вважається і факт, що хлопчики читають менш охоче за дівчаток. Дослідження в Німеччині підтвердило це. Водночас виявилося, що хлопчики, яким батьки читають, все ж частіше цікавляться книгами. Активних читачів серед них на цілих 20 відсотків більше, ніж серед хлопчиків, яким не читають.

Позитивний ефект читання має довгострокову дію. Зазвичай, у підлітковому віці настає момент, коли діти відвертаються від книг. Так, от, серед тих, кому читали в дитинстві, такий перелом у ставленні до читання трапляється рідше, ніж серед дітей, яким не читали. Водночас дослідники наголошують: аудіокнига чи аудіовистава ніколи не зможуть замінити книгу, прочитану близькими людьми. Адже  таке читання створює атмосферу затишку й захищеності, яку неможливо замінити нічим іншим. Лише в такій атмосфері може виникнути емоційна прив’язаність до книги.

Леся Юрченко

Deutsche Welle

  • O-hanyk

    Пропоную впровадити День читання і в Україні. Шановні колеги-вчителі молодших класів м. Львова, чому б нам з нас і не почати? Як методист НМЦО, готова вислухати ваші ідеї щодо дати свята.  У ЗШ “Дивосвіт” та кількох інших школах м. Львова,які вже багато років  працюють за принципами “Лицем до дитини”, є вже кількарічний досвід проведення нетрадиційних для шкіл України свят: День Подяки (замість останнього дзвоника), 100 днів у школі (від початку навчання).З минулого року Творча група вчителів м. Львова під керівництвом О.Винницької почала впроваджувати у початкових школах м.Львова святкування Міжнародного Дня здоров я.Нажаль через співпадання Міжнародного Дня здоров я з Благовіщенням, ідея не була підтримана всіма школами. Тому пропоную добре продумати дату. Чекаю пропозицій.