Маркетинг для літератури: 5 незвичайних піар-кампаній книг

*

Forbes згадав, як просувають свої книжки Джордж Мартін, Стівен Кінг і Ніл Гейман

Днями Стівен Кінг опублікував у Facebook «зашифровану» обкладинку свого нового, 58-го за рахунком роману «Відродження» (Revival). Розмите зображення містить, як стверджує письменник, «підказки» щодо сюжету книги. З часом, коли фанати впораються із закладеним Кінгом «кодом», письменник опублікує нове, чітке й «інтерактивне» зображення.

 

Сюжет «Відродження» стисло вже відомий. У книзі, дія якої розгортається в середині XX століття, буде розказано історію «диявольського» договору священика Чарльза Джейкобса, який втратив віру, і гітариста-наркомана Джеймі Мортона. «Відродження» з’явиться на книжкових прилавках у листопаді і стане другим романом Кінга за цей рік – після детектива «Містер Мерседес».

Незвичайна піар-кампанія – не тільки гарний спосіб для плодовитого письменника звернути увагу і відданих фанатів, і стороннього читача на черговий пункт у своїй безмежній бібліографії. Це ще й спосіб за допомогою «вірусного ефекту» нагадати людям про існування літератури як такої. Читання, як свідчить добре відома сумна статистика, стає все менш популярним видом дозвілля, і частина провини за це лежить на письменниках і видавництвах, котрі не особливо стурбовані питанням правильної реклами свого «продукту».

Ми вибрали п’ять зразків для наслідування всім іншим літераторам сучасності – незвичайні книжкові піар-кампанії останніх років.

 

Джордж Мартін: убитий фанат

2014 рік

Джордж Мартин: убитый фанат

Фото: wikipedia.org

З усіх сучасних письменників в останні роки Джордж Мартін – автор незакінченого фентезі-циклу «Пісня льоду і полум’я» – вже точно менше за інших потребує додаткової реклами. Однак гігантським рекламним роликом книжкового циклу, яким став популярний телесеріал «Гра престолів», Мартін не обмежується. Цього літа він провів незвичайну промо-акцію, прибуток від якої піде на користь заповідника для вовків у Нью-Мексико. На честь кількох фанатів, які пожертвують вовчому притулку по $20 тис. кожен, Мартін пообіцяв назвати героїв, яким належить жорстоко загинути в одній з наступних книжок циклу.

 

Історія звернула в несподіваний бік, коли серед інших листів Мартін отримав послання від 13-річного британця Джека. До листа юний фанат фентезі, який заявив, що дуже любить і «Гру престолів», і вовків, доклав свої кишенькові гроші в розмірі 153 фунтів стерлінгів. Розчулений письменник відповів Джеку: пояснив, що честь загинути на сторінках «Пісні льоду» вже дісталася двом іншим читачам, але пообіцяв, що пожертвує від його імені $10 тис. на британський природоохоронний фонд.

 

 

 

Ніл Гейман: календар у смартфоні

2013 рік

 

Погодившись разом з Алішією Кіз і Робертом Родрігесом узяти участь у рекламній кампанії мобільного пристрою Blackberry Z10, автор «Американських богів» Ніл Гейман вирішив заодно запропонувати своїм читачам співпрацю на рівних. У рамках рекламної акції «Keep Moving» Гейман запропонував фанатам за допомогою додатка Blackberry Keep Moving Hub (а також, у крайньому разі, через акаунти в соцмережах на кшталт Twitter) виступати з пропозиціями ідей для оповідань.

Написати прозаїчний цикл під назвою «Казковий календар» (A Calendar of Tales) Гейман пообіцяв протягом декількох тижнів. Справді, проект було анонсовано в лютому, а остаточний «Календар» постав уже до травня 2013 року. Утім, підсумкова версія збірника з 12 оповідань була готова тільки до кінця року: цей інтерактивний «Календар» дозволяє подивитися документальний фільм про всю кампанію, а також помилуватися ілюстраціями до розповідей, які шанувальники надсилали Гейманові тисячами.

 

 

Джонатан Сафран Фоер: розповіді на паперових склянках

2014 рік

Джонатан Сафран Фоер: рассказы на стаканчиках

Фото: mediabistro.com

Навесні цього року стартувала суперечлива піар-кампанія, ідеологом якої виступив Джонатан Сафран Фоер – один із найпопулярніших американських письменників 2000-х років, автор «Повної ілюмінації» і «Надзвичайно гучно і неймовірно близько».

 

Сидячи в закусочній мексиканської їжі мережі Chipotle, Фоер виявив, що, поїдаючи буріто, не знаходить собі ніякісінького застосування. Незабаром він уже представив маркетологам Chipotle список авторів, чиї розповіді, на його думку, вони могли б друкувати прямо на своїх паперових склянках для коли і кави.

 

Дотепна ідея, незабаром втілившись у життя, викликала несподіваний негативний резонанс. Критикам не сподобалося, що в списку з десяти авторів, включаючи самого Фоера, Тоні Моррісона і навіть комедіографа Джадда Апатоу, були відсутні мексиканські і американо-мексиканські письменники. Представники Chipotle заявили, що ті самі «не захотіли з ними співпрацювати», однак найбільш уперті противники ідеї, як і раніше, вважають всю рекламну кампанию мало не шовіністського.

 

Джоан Роулінг: інтерактивна поттеріана

2011 рік – досі

Джоан Роулинг: интерактивная поттериана

Фото: kinonews.ru

Сайт Pottermore, який найпопулярніша письменниця Великої Британії запустила в 2011 році (правда, тільки в 2012-му було повністю відкрито реєстрацію), підтримав зацікавлення історією Гаррі Поттера в дуже слушний момент. Останню книгу циклу, «Дари смерті», було опубліковано в далекому 2007-му, а влітку 2011-го по екранах якраз пройшла остання з екранізацій. «Поттермор» же, при всій своїй нехитрості, допомагає тримати фанатів «на короткому повідку» донині – і, мабуть, буде виконувати цю функцію ще довго.

Гості порталу Pottermore мають можливість послідовно «проходити» сюжет семитомника – розділ за розділом (кожен з них забезпечений досить умовною ілюстрацією), причому книги публікуються поступово (поки що справа дійшла до «Ордену Фенікса»). Попутно можна «битися на дуелях», «змішувати зілля», і, що найцінніше, – читати заховані біографії другорядних персонажів та інші нотатки авторства самої Роулінг. Так, у липні цього року на Pottermore «наробили шуму» у вузьких колах статті про 34-річного Гаррі, що зазирнув на фінал Кубка з квідичу-2014.

 

Маргарет Етвуд: книжковий перфоманс

2009 рік

Маргарет Этвуд: книжный перформанс

Фото: theepochtimes.com

Практика «книжкових турів», у ході яких письменник розповідає жителям різних міст і країн про нову книгу і роздає автографи, в літературному світі традиційна. І лише деякі автори роблять спроби зробити такі тури «оригінальними». Одним із таких письменників стала уславлена уродженка Канади, лауреат «Букера-2000» Маргарет Етвуд, коли в 2009 році випустила роман-антиутопію «Рік потопу».

 

«Рік» – друга частина «постапокаліптичної» трилогії, розпочатої книгою «Орікс та Коростель». Проблема насування всесвітньої катастрофи і відповідно неуваги людей до довкілля давно хвилює письменницю, і зробити книжковий тур «незвичайним» їй порадили товариші по екологічному спільноті BirdLife International. На їх думку, донести ідеї до найширших мас можна за допомогою «високого мистецтва». Зваживши на цей заклик, Етвуд найняла трьох акторів і цілий хор, за допомогою яких і представляла п’єсу за мотивами книги своїм співвітчизникам – книжковий тур фактично став театральним.

Forbes Україна