Історія великодніх листівок (ФОТО)

*

Традиція великодніх вітальних листівок прийшла з Європи.

У 1869 році в Австро-Угорській імперії була випущена перша поштова картка (поки ще без малюнка), але в 1870 році, під час франко-прусської війни, обидві воюючі сторони вирішили помістити на лицьову сторону картки ілюстрацію патріотично надихаючого або вітального змісту.

 

Історія великодніх листівок

Маленький подарунок

У 1896 році в вийшла перша пасхальна листівка. Можливість зробити маленький барвистий подарунок рідній людині або доброму знайомому, навіть якщо той проживає на іншому кінці країни, знаходила відгук у серці і дворянина, і бідняка-селянина. Кращі художники шукали можливості внести внесок у мистецтво великодньої листівки.  Європейських великодніх зайців і баранчиків змінили звичні нашому оку пухнасті курчата в кошику, освітлювані свічками православні храми і пристрасно христосующиеся у вуста молоді парочки в супроводі напису “Довго було чекати, щоб при всіх поцілуватися!”

Історія великодніх листівок

В ногу з часом

Але головним персонажем листівки були крашанки і писанки – розписані химерними візерунками великодні яйця – художній дар  суспільству від українського села. Сюжет великодньої листівки намагався триматися в ногу з часом, прищеплюючи швидко розвивається суспільству християнські цінності. Дитяча художниця-ілюстратор Єлизавета Бем придумала супроводжувати малюнок вітальним чотиривіршем. Такі листівки в народі лагідно називали “поздравишки”. Доходи видавництв від виробництва великодніх листівок найчастіше направлялися на благодійні потреби суспільства.

 

З початком Першої світової війни сюжети “поздравишек” стають суворішими. Тепер на них солдати, які згадують свою залишену в селі наречену: “Де ти, де, мій друже бажаний, один коханий, дорогий? Через гори і поляни я христосуюсь з тобою!”

Історія великодніх листівок

 

Традиція жива

Остання великодня листівка вийшла в 1917 році. На тлі променів сонця і червоного великоднього яйця простягають один одному руки солдатів і робочий. Радянська богоборча влада припиняє випуск великодніх листівок, але повністю витравити з народу пам’ять про воскреслого Христа не вийшло – православні знаходили в кіосках радянські листівки зі старими символами свята – дітьми і курчатами і писали заповітне “Христос воскрес!” на звороті. Лише в 1943 – 1946 роках церковним видавництвам було дозволено надрукувати невеликий тираж листівок. Виручали інваліди, які торгували по електричках фотографіями ікон і старих дореволюційних сюрпризів.

 

Сьогодні традиція “поздравишек” відроджується. Знову на барвистих листівках сяє радісне “Христос воскрес!” і, як і раніше, радіють палаючих свічок пухнасті курчата і діти.

Історія великодніх листівок

Із серії Христос воскрес
Із серії “Христос воскрес”. “Українське мистецтво”

Листівка 4.  Христос воскрес. Веселих свят.

“Христос воскрес. Веселих свят”.
Вид. “Русалка”, Львів

Листівка 5.  Христос воскрес.
“Христос воскрес”.
Вид. “Русалка”, Львів

Листівка 6.  Христос воскрес.
“Христос воскрес”.
Вид. “Русалка”, Львів

Листівка 7.  Христос воскрес!
“Христос воскрес”.
Вид. “Русалка”, Львів

Листівка 8.  Христос воскрес.
“Христос воскрес”.
Вид. “Русалка”, Львів

 

c14dd0ef065663a551
„Свячення паски” (в-тво „Союзний базар” у Львові)
„Христос воскрес!” (в-тво „Русалка”)

„Христос воскрес!” (в-тво „Русалка” у Львові, 1929 р.)


„Христос воскрес!” (в-тво Гр. Гануляка у Львові, 1918 р.)

 


„Христос Воскрес!” (в-тво „Союзний базар” у Львові)
„З воскресенням Христовим!” (в-тво „Союзний базар” у Львові)

„Христос Воскрес!” (Подільський мотив) (в-тво „Українська преса”, Львів)


„Жучок” (в-тво „Союзний базар” у Львові)


„Ой нумо, нумо…” (Волинський мотив) (в-тво „Українська преса”, Львів)

„Веселих свят!” (Покутський мотив) (в-тво „Українська преса”, Львів)


„Білоданчик” (Гуцульський мотив) (в-тво „Українська преса”, Львів)


„Гуцульський мотив” (в-тво „Українська преса”, Львів)


„Великодні ігри. Скічки” (Гуцульський мотив) (в-тво „Українська преса”, Львів)


„Христос Воскрес!” (Буковинський мотив) (в-тво „Українська преса”, Львів)


„Українські гагілки” (Лемківський мотив) (в-тво „Українська преса”, Львів)


„Свячення пасок” (Гуцульський мотив) (в-тво „Українська преса”, Львів)


„Святкуймо без алкоголю!” (накладом Українського протиалкогольного товариства „Відродження”, Львів)

 

За матеріалами Storinka-m.kiev.uaLifeinvestУкрМедіа