Comic Con по-українськи

*

Редактор Cultprostir Поліна Булгакова з’ясувала, чого чекати від першого київського фестивалю популярної культури

 

Comic Con – фестиваль, який вже понад 40 років збирає поціновувачів популярної культури в Сан-Дієго, що в США. З невелчикого «клубу з інтересів» він виріс в одне з наймасштабніших і видовищних заходів у світі. Щорічно сотні тисяч любителів коміксів, фантастики, аніме, манги, відеоігор вкупі зі знаменитостями веселяться й радіють до нестями. Аналогічні фестивалі проходять по всьому світу – дістався Comic Con і до України. Завдяки амбітним бажанням Олександра й Марії Шагурі у Києві відбудеться свій Comic Con із блекджеком і… власним маркетом, де продаватимуть все, чого гіківска душа забажає: від коміксів та сувенірної продукції до авторського крафту й виробів.

 

Почалося все із заявки на Спільнокошті. Саме так Олександр і Марія розсудили збирати гроші для проведення фестивалю. І люди проголосували гаманцем: ідею підтримали понад дві сотні людей, потрібна сума для старту була зібрана, й, хвала беккерам, процес пішов.

 

  • Як виникла ідея проведення першого українського Comic Con’у?

Олександр Шагурі: Найбільше хотілося популяризувати фантастичні захоплення серед громадськості, створити потужну оффлайнову подію, яка дала б імпульс для розвитку українським художникам, геймдизайнерам, письменникам, ролевикам, майстрам. Ми хочемо допомогти цим напрямам не тільки як хобі, а й як бізнесу. Ось приклад: ми оголосили конкурс для молодих художників-коміксистів, і до дня завершення конкурсу отримали десятки чудових робіт. Для всіх учасників конкурсу комікси – це просто хобі, поклик душі, і вони навіть не здогадуються, що деякі компанії та видавництва придивляються до результатів конкурсу, сподіваючись на співпрацю з авторами.

Марія Шагурі: Крім цього, дуже хотілося зробити глобальний захід, присвячений популярній культурі. Не просто якомусь одному аспекту, напряму, а популярній культурі загалом. Для нашої країни це досить новий досвід, адже у нас постійно відбуваються заходи, присвячені якомусь окремому фендому, але об’єднати їх на одному майданчику майже не намагалися.

 

 Команда Kyiv Comic Con

 

 

  • Розкажіть про команду: хто відповідає за підготовку фестивалю? Як розроблялася програма – спираючись на досвід американців, чи, можливо, місцеві «знавці справи» допомагали вам у цьому?

Олександр: На сьогодні команда Kyiv Comic Con – це дванадцять кураторів напрямів із досвідом у своїх сферах, і близько сотні волонтерів. Спиратися на досвід американців у наповненні програми не було сенсу: сучасні виставки таких форматів у США – це грандіозні події з бюджетами у сотні мільйонів доларів, з величезним акцентом на зірках і кіно. Ми не можемо зробити такий акцент: українську повнометражну фантастику за кожен рік можна перерахувати на пальцях. Ми робимо презентацію фільму за коміксом «Максим Оса», але він один у своєму роді. Іншу кінопрограму ми заповнюємо анімаціями, короткометражками, незалежними CGI-фільмами. Треба розуміти, що ця індустрія в США створювалася десятиліттями. Подивіться на перший Comic Con у Сан-Дієго: це один зал метрів на 200–300, де бородаті художники продають свої комікси дітям і підліткам. А нині ця, колись нішева подія стала місцем, де виступають першорядні зірки. На жаль, українська аудиторія не розуміє, що національний ринок і високий рівень продукції створюється роками наполегливої праці та інвестицій. Багато хто думає, що до нас приїде Роберт Дауні-молодший – просто тому, що у Києві красиві дівчата, і розчаровуються, коли дізнаються, що це неможливо.

 

 

  • А як відреагувала громадськість, дізнавшись про фестиваль?

Олександр: Багато хто допомагає: і автори, і організатори інших заходів, і власники груп, пабліків. Ми би не впоралися без їхньої допомоги. Але дехто настроєний скептично, і я їх чудово розумію, адже ми проводимо фестиваль вперше. Складніше зрозуміти людей, які вороже ставляться до ідеї популяризації їх хобі, воліючи залишати його закритим для громадськості, щоб вони могли відчувати себе чимось особливим. При цьому деякі такі люди примудряються скаржитися, що їхнє хобі не розвивається, що в інших країнах все набагато краще. Ось це було головною несподіванкою.

 

  • Завжди знайдуться незадоволені. Але все таки більше тих, хто вирішив брати участь. Чи охоче співпрацюють з вами українські художники коміксів? Чи є вони взагалі?

Олександр: Звичайно ж є, і дуже багато українських і україномовних коміксів буде представлено на фестивалі. Ще один цікавий нюанс: чимало українських авторів працюють над іноземними коміксами, кіно, іграми як фрілансери. Фактично, люди мають досвід роботи з найбільшими світовими брендами, але на батьківщині їх мало хто знає. І знайти таких людей куди складніше, ніж тих, хто видається в Україні.

 

 Ілюстрація Романа Гуро

 

  • З відповідей вище ясно, що Роберт Дауні-молодший на Comic Con не приїде. А хто із знаменитостей ощасливить нас своєю присутністю?

Усі, хто виступає на нашому фестивалі, – це знаменитості у своїх сферах. Приміром, письменники Арєнєв та Сілін – лауреати премій найбільшої європейської виставки фантастичної літератури Єврокон, а Сергій Крикун на тій самій виставці у 2015 році був визнаний найкращим художником-ілюстратором. Роман Гуро – чудовий художник, що працював у Німеччині над створенням FarCry. До нас приїде Марк Рейн·Хаген, один з найвідоміших світових геймдизайнерів, творець сеттингу Vampire: The Masquerade. Але цих знаменитостей знають лише ті, хто цікавиться цією темою. Будуть і такі відомі особистості, чию роботу бачили або чули майже всі українці, але не знали, хто це. Приміром, Юрій Коваленко (Доктор Звук), геніальний імітатор голосів, рекордсмен України. Він озвучував більшість чоловічих голосів у «Сімпсонах», «Південному Парку», «Черепашках Ніндзя» і безлічі інших проектів. Ми проведемо грандіозну зустріч із режисерами й акторами українського дубляжу, щоб глядачі нарешті змогли з ними познайомитися наживо. Стосовно відомих акторів (гадаю, саме на це питання ви чекали відповіді), то ми очікуємо приїзду канадської актриси Кетрін Віннік, головної героїні серіалу «Вікінги» та багатьох інших серіалів і кіно. Будуть і вітчизняні знаменитості, відомі кожному. Так, група ТНМК вперше презентує і представить публіці свій кліп на пісню «Гупало Василь», а також відбудеться зустріч із режисером кліпу, талановитим аніматором Олександром Даниленком.

 

Василь Гупало – персонаж українського епосу, супергерой.

 

  • Наскільки я знаю, крім розваг на фестивалі передбачається освітній блок.

Так, звісно. Оскільки у нас академічний бекграунд, ми не могли не додати освітній аспект в фестиваль. Буде лекція від, ймовірно, найкращого фахівця з історії та теорії коміксів в Україні – Бориса Філоненка, будуть лекції від літературознавця і літературного критика Ростислава Семкова, про графіті і про філософську інтерпретацію «Зоряних Воєн». Молода дослідниця Галя Глодзь розповість про «міське фентезі», психолог Кирило Зіньків – про психоаналітичне прочитання «Людини-павука». Оскільки всі ці лекції належать до різних блоків, перед фестивалем ми складемо кілька путівників для людей з певним інтересом (як-от, інтелектуальним), щоб вони знали, які події ми рекомендуємо їм відвідати. Нашим учасникам ми запропонуємо не тільки теорію, а й практичну освіту: будуть лекції зі створення персонажів і написання сюжетів і сценаріїв, 3D-моделювання та анімації. Художники поділяться секретами малювання.

 

  • Фестиваль тільки для дорослих? Чи можна приходити з дітьми, і буде чим їх зацікавити?

Фестиваль для будь-якого віку – від 5 до 95 років. Для зовсім юних відвідувачів буде дитяча кімната зі своєю програмою. Там проходитимуть інтерактивні читання коміксів, дитячі настільні ігри, варгеймінги, майстер-класи зі створення анімацій, показ діафільмів та інші принади.

 

 

  • Чого ви очікуєте від фестивалю?

Олександр: Головне наше завдання в тому, щоб відвідувач міг весело, цікаво й пізнавально провести час з ранку і до самого вечора, а не тільки пару годин. Саме так ми пишемо програму: можна подивитися кіно, послухати музику, зазирнути у майстер-класи або поспостерігати за роботою художників, пограти на приставках або взяти участь у відеоігровому турнірі, дізнатися купу нового про історію коміксів, а потім вийти на вулицю, постріляти в тирі з лука, пообідати в антуражних кафе-точках, повернутися – і все спочатку. Інтерактив – це ключове слово. Кожен відвідувач зможе попрацювати на професійних художніх девайсах – і виграти призи, спробувати створити скульптуру – і забрати її з собою, пограти в Heartstone – і отримати подарунок, створити елементи косплея, спробувати перемогти майстра у рольій грі – та завоювати собі сувеніри, зіграти в настільні ігри і навіть створити власну анімацію. Ми сподіваємося, що це дуже відрізнятиме наш фестиваль від інших Comic Con’ів, організованих під виставковий формат.

Марія: Ми прагнемо зробити комфорт відвідувача нашою кінцевою метою. Для нас важливо, щоб людина змогла провести з нами цілий день. Ми обладнаємо повноцінний фуд-корт з їжею на різні смаки, а також лаунж-зони, де можна буде перепочити й розслабитися.

Cultprostir