Чи є майбутнє в українського буктьюбу (конспект дискусії)

VLOG622 квітня на Книжковому Арсеналі відбулася дискусія «Перспективи українського буктьюбу». У ній взяли участь книжкові влогери Анна Гай («ВсіКниги») та Максим Сущук («Літогляди Сущука»). Через Skype долучилася до розмови Анна Лисенко (AnnikaBlog). Модерував захід Андрій Капранов, проект-менеджер книгарні «ВсіКниги».

Із витоків

Буктьюб — це спільнота книголюбів, які знімають відео про книжки та викладають його на YouTube.

VLOG5

Власний буктьюб-канал може мати конкретна особистість (часто це молода панянка, яка любить читати книжки), видавництво (Penguin Books, HarperCollins), письменник (автор «Паперових міст» Джон Грін має спільний із братом канал vlogbrothers) або книгарня (Strand Bookstore).

Жанри буктьюбу

Буктьюб розпочався з відео, у яких влогер розповідав про книжку, яку щойно прочитав. Але згодом тематика почала розширюватися. Анна Гай і Андрій Капранов нарахували 9 жанрів буктьюбу, які нині поширені на Заході, але ще не набули широкого розголосу в Україні.

Отож, найперший і основний жанр буктьюбу — review/discussion. Це огляд нещодавно прочитаної книжки, що включає враження, мінімальну аналітику, інколи спойлери, поради.

Book haul — відео, у яких влогер розповідає, які книжки він придбав і які хоче придбати, а також пояснює свій вибір.

Unhaul-відео — це тип відео, що стає в пригоді, коли книжка не сподобалася влогеру. Його мета — розповісти про книжку й позбутися її: віддати комусь або розіграти.

Wrap up — це підсумок прочитаної літератури за певний проміжок часу.

Monthly/year TBR — відео, в якому влогер ділиться своїми читацькими планами на місяць чи рік.

Tags — відео, в якому ведучий каналу відповідає на запитання від глядачів чи інших влогерів.

Bookshelf — докладні огляди книжкових шаф і полиць із поясненнями, чому книжки стоять саме так, що є поряд із ними, які з книжок найулюбленіші тощо.

Жанр сhallenges полягає в озвученні й фільмуванні різних викликів, із яким відеоблогер хоче впоратися. Так, ведуча каналу AnikaBlog Анна Лисенко долучилася до #bookchallenge_ua.

Unboxing — розпаковування посилок із книжками на відео.

Прикметно, що на Заході у слові «буктьюб» акцент більше робиться на «тьюб», аніж на «бук». Справді, щоби прочитати книжку, проаналізувати її потрібно чимало часу. А огляд книжкової полиці чи відповіді на запитання (теги) потребують менше зусиль. «Там насправді мало оглядів як таких. … Буктьюб навчає любити книжки радше як фетиш», — каже Максим Сущук.

Буктьюбери в Україні

Максим Сущук на запитання, чому ж він почав знімати влог про книжки, жартома відповів: «Лежу на дивані, дивлюся, як всі інші це роблять англійською, російською мовами, а українською немає. Чому б ні? — думаю, — купив шпалери й почав».VLOG3

Онлайн-книгарня «ВсіКниги» запускала влог як додатковий майданчик для спілкування з читачами. Його ведуча Анна Гай через цей канал комунікує з читачами, досліджує аудиторію та просуває книжки. Відеоблог у такому випадку стає хорошим маркетинговим ходом.

Анна Лисенко ще до запуску свого каналу мала Instagram- і текстовий блог про книжки. А потім зрозуміла, що знімати відео їй цікавіше, ніж писати довгі тексти.

Дивіться також:

Влог ВсіКниги

Літогляди Сущука

AnnikaBlog

Перелік українських буктьюберів

Як зацікавити глядача?

«На початку я маю визначити, з якою аудиторією працюватиму, потім — що саме я хочу знімати», — каже Максим Сущук. І цитує Девіда Огілві: «Покупець — не ідіот, він твоя жінка». Дружина для влогера — не лише оператор і найперший глядач, а й та сама «аудиторія», яку він прагне задовольнити. У цьому є неабиякий сенс, адже статистика каже, що книжки читають здебільшого жінки.

VLOG7

Влогер намагається не набридати глядачеві й розбавляти відео різноманітними вставками, вирізками з фільмів, зображеннями. 

Окрім того, Максим вважає, що люди не йдуть купувати книжку після перегляду відео: все забувається. Тож для нього важливо подати в огляді свої думки й висновки, щоби глядач щось виніс для себе, розвивався в ментальному плані. 

Анна Лисенко, навпаки, записуючи відео, розраховує, що глядач захоче прочитати й придбати книжку. Тому вона оглядає ті видання, які можна без проблем знайти в книгарнях чи бібліотеках.

«Фішка» відеоблогу «ВсіКниги» — це гумор. Анна Гай, розуміючи, що наша література багатьом українцям видається «сумною», хоче показати, що книжки — це насправді не нудно, весело, «fun». «Сподіваюся, це помітно на відео».

VLOG8

Аудиторія і прибуток

Для західного світу влогер, що має менш як 200 тисяч підписників, — початківець, який не матиме прибутку. В Україні ситуація інакша. Максим Сущук досліджує український YouTube і вважає, що потенціал наших каналів — 20-25 тисяч підписників. 

VLOG 4

Для книгарні «ВсіКниги» канал на YouTube не є прибутковим. Це маркетингове явище, яке тільки набирає обертів і просуває бізнес.

Буктьюб-канал може співпрацювати з видавництвами, книгарнями, рекламувати чи анонсувати книжкові заходи тощо. Влогеру з аудиторією декілька тисяч видавництво вже може платити за відеорецензії. 

Окрім того, буктьюб — це незаповнена ніша в українському YouTube, тож влогери мають нагоду стати в чомусь першими, знайти свою унікальну формулу успіху, й це неабияка перевага.

Аудиторію підкорити складно, але це можливо, якщо систематично працювати з адміністраторами спільнот у соцмережах та офлайн-бізнесами, які також потребують контенту.

Успіх — це на 50% якісний контент і на 50% — вміння його продавати.

Мовне питання

Україномовні канали збирають меншу аудиторію, ніж російськомовні: факт. Проте канали всіх учасників дискусії — україномовні. Для більшості влогерів це питання принципове й стратегічне. Анна Лисенко вважає: якщо людина спроможна прочитати книгу українською, то й огляд зрозуміє легко.

Максим Сущук ставить запитання інакше: «Якою мовою ви себе виражаєте?» І переконаний, що гнатися за кон’юнктурою не варто.

Поради перед запуском

Максим Сущук радить насамперед визначити мету. Для чого ви це робите: суто для себе, чи задля вагомого внеску в культуру? Якщо вибір на користь другого, то слід виробити стратегію. Інтернет перенасичений, тож треба розуміти, як ви будете поширювати контент, і працювати над цим принаймні рік.

По-друге, відео слід протестувати, зробити дві-три спроби. Перша критика буде вагома, вона підкаже, як робити правильно. До неї треба прислухатися.

Вміння якісно, без непотрібних пауз робити монтаж також не буде зайвим.

Слід також звертати увагу на міміку й жести, правильну дикцію, загалом уміння відіграти на камеру.

Андрій Капранов певен, що готувати ідеальне відео можна вічність, й при цьому воно ніколи не побачить світ. На YouTube працює інша модель: ти викладаєш відео й розвиваєшся разом із глядачем.

Як бути з критиками?

Щоби критика не стала серйозною перешкодою, її слід фільтрувати, вважає Сущук. Коли ти розвиваєш будь-який бізнес, вона допомагає тобі рухатися далі. Але слід розуміти, яку саме критику сприймати.

Анна Гай конвертує критику в якість своїх оглядів і відгуки намагається сприймати як поради для розвитку. При цьому, каже вона, надто негативної критики на каналі «ВсіКниги» майже немає, оскільки книжки зазвичай читають хороші люди.

Чи є сенс об’єднуватися в спільноти?

Українські буктьюбери поки що не створили своєї великої спільноти. Проте такі об’єднання можуть стимулювати влогерів до спільних проектів, створення трендів і так далі. Чим більша буктьюб-спільнота, тим більше людей любитимуть і читатимуть книжки. Анна Гай припустила: цілком можливо, що на наступному Книжковому Арсеналі буде цілий з’їзд буктьюберів.

Максим Сущук не знає напевне, чи є сенс у спільнотах буктьюберів. «Треба кожному встати й піти до своєї  спільноти друзів, і сказати їм: хлопці, дівчата, є буктьюб, дивіться, воно того варте. Ось такі спільноти треба розвивати».

Друг Читача