Навіщо дитячій класиці сучасні ілюстрації: Розмова з художниками

Останнім часом дедалі частіше проглядається тенденція ілюструвати класичні твори роботами сучасних митців. Навіщо це робиться і де втілюється найбільш успішно?

Питання, навіщо дитячій класиці сучасні ілюстрації, ми поставили ілюстраторам — людям, завдяки яким не один класичний твір отримав друге життя. Серед них є успішні художники: Іван Кравець, Павло Репринцев, Сергій Варавін та Євгенія Перепелиця. Відповіді лунали різні та в одному художники були одностайні: ілюстрування класики — це необхідність.

Павло Репринцев, художній редактор дитячої літератури видавництва «Ранок», вважає: «Класику потрібно перемальовувати, бо можна вкласти в неї інші ідеї, інші акценти. Мені подобається малювати класику, бо я — художник, внутрішньо змагаюсь з оригіналом. …Сучасна ілюстрація — це просто ще один спосіб показати відому всім історію під іншим кутом зору. …Я вважаю класичну книгу поруч із перевиданою сучасною, так званою сполучною ланкою стосовно сімейних цінностей!».

Читайте також: 5 неймовірно чарівних ілюстрованих дитячих видань

І з цим важко не погодитися, адже сучасних дітей, що зростають пліч-о-пліч із технологіями, вже не так легко здивувати просто гарними малюнками. Ці малюки воліють до нових історій, нової подачі, зокрема візуальної, — вони відчувають очима. І тому нове оформлення класики для них — це спроба «подружити» малюків і традиційні тексти.

Наскільки зручно художникам ілюструвати класику?

Адже це велика відповідальність, бо потрібно не спаплюжити первісну ідею, а донести її до читача й додати сучасного звучання. Іван Кравець, відомий художник, якому належать ілюстрації до обожнюваної малюками й дорослими книги «Пітер Пен», зазначив: «У роботі з класичними темами, як на мене, працюється комфортніше. …Відповідальне і бережне прочитання тексту, як класичного, так і сучасного, дозволяє вірно обрати стиль, вибудувати режисуру малюнків, шрифтів, формату, паперу… Масштаб особистості автора, як, наприклад, у роботі над „Пітером Пеном“ Джеймса Баррі, додавав відповідальності й пафосу, але і дав змогу відчути себе в компанії великих і мудрих. …Художник і читач находять своїх авторів, і автори зі свого далека через роки знаходять нас».

Що таке сучасна ілюстрація?

Художній редактор дитячої літератури видавництва «Ранок» Євгенія Перепелиця вважає, що це щось середнє між ручним та комп’ютерним малюнком. «Майбутнє за суміщенням ручного і комп’ютерного малюнку, як, наприклад, книги, які проілюстровані фотографіями тварин, людей, предметів побуту тощо, виготовлені з тканини, декоративних елементів чи пластиліну».

Читайте також: Ілюстраторка Віолетта Борігард про гламурних красунь, колір моря й правильну дитячу книжку

Втілити в життя найменші читацькі потреби та продемонструвати, чим є якісна сучасна ілюстрація, — задача нової книжки видавництва «Ранок» — «Кресало. Стійкий олов’яний солдатик» Ганса Християна Андерсена, що вийшла в серії «Класика в ілюстраціях». Дивовижні малюнки до цього видання створила відома українська художниця Юлія Пилипчатіна, що її руками немовби керував сам датський казкар XІX століття.

Кожна ілюстрація виконана в спокійних тонах і є не самостійним елементом, а частиною неймовірного ансамблю на ім’я «Дитяча книга». Саме це, здається, і мав на увазі Сергій Варавін, ілюстратор книги «Старовинні українські казки», коли сказав, що потрібно створювати ілюстрацію такою, якою вона повинна бути.

Якщо намагатися штучно робити ілюстрацію сучасною, то вона може бути фальшивою.

Змінюємося ми — разом із нами змінюється все навкруги, зокрема й класика. Ми самі міняємо її, виходячи з власних потреб. Та незмінним залишається одне — любов до читання! І нехай класичні герої набувають нових рис — якщо вони привертають увагу дітей і допомагають їм зрозуміти зашифровані між рядків послання класичних письменників, чи так вже важливо зберігати їх первісний вигляд?