Топ 16 порад із книги Кінга про письменство

Photo: Francois Mori

Стівен Кінг точно знає як зробити так, щоб мурашки по тілу пробігали від тексту. Навіть якщо ви й не захоплюєтесь його творчістю, то хоча б маєте поважати письменницький дар автора.

Щоб полегшити життя молодих авторів, Кінг створив книгу «Про письменство. Мемуари про ремесло». Ви зможете знайти її на полицях книгарень вже у вересні цього року завдяки видавництву «Клуб Сімейного Дозвілля». А поки, ми підібрали декілька порад, які неодмінно допоможуть кожному письменнику та всім, хто працює з текстом.

1. Пам’ятайте, що спочатку ви пишете для себе, а лише потім цей текст читатиме аудиторія

Коли ви пишете історію, ви наче розповідаєте її для себе. Коли ви переписуєте її — ваше завдання викреслити все, що не належить до неї. Історія починається тільки у вашій уяві, але переходить і до читачів.

Ваше письмо не можете завжди подобатися всім читачам, навіть одним і тим самим, весь час, але ви дійсно мажете спробувати задовольнити деяких. Хоча б час від часу.

2. Знайдіть для себе затишне тихе місце

Де б ви не були, головне залишатися за робочим столом та не відволікатися. Пишіть за закритими дверима і переписуйте із відчиненими.

У вашій кімнаті для письма не повинно бути телефону, телевізору, тим паче відеоігор, які відволікатимуть. Якщо там є вікно, в яке ви постійно дивитесь і думаєте про щось, окрім тексту, закрийте його шторами, або сядьте до нього спиною.

3. Спробуйте не так часто вживати прислівники

Прислівник — це не ваш друг. Наприклад: «Він рішуче закрив двері». Це не таке вже й погане речення, але чи дійсно «рішуче» потрібне? А як щодо контексту, який був перед цим реченням. Хіба він не повинен сказати нам, чому герой зачиняє двері саме «рішуче»? І якщо вищезазначений текст дає відповідь на це запитання, то чи не буде прислівник тут зайвим?

4. Ще раз, уникайте прислівників

Прислівники — це друга найгірша річ після фраз: «він сказав» і «вона сказала».

5. Забудьте про ідеальну граматику

Мова не завжди має носити краватки та зашнуровані черевики. Метою художньої літератури є не граматика, а відчуття того, що читач в тебе на гачку і готовий слухати історію… змусьте його забути, що він тримає в руках книгу.

6. Ви повинні читати. Ні, серйозно. ЧИТАТИ

Ваш читацький кругозір має бути досить широким, постійно вдосконалюватися, розширюватися, переосмислюватися та оновлюватися. Якщо у вас немає часу читати, у вас немає часу (або інструментів) писати якісно.

Реальна важливість читання полягає в тому, що вона вдосконалює процес писання, робить його легким та рідним для кожного письменника. Постійне читання затягує вас у світ, де ви можете писати жадібно, відключивши свою свідомість. Воно також дає розуміння того, що було зроблено, а що ще в процесі; що банальне, а що свіже; що дійсно працює, а що лежить мертвим текстом на сторінках.

7. Розробіть власний стиль і будьте йому вірні

Не варто копіювати особливості письма будь-якого письменника, незалежно від того, наскільки простими та загальноприйнятими вони здаються. Люди, які вирішили писати як Джон Грішем чи Том Кленсі, не виробляють нічого якісного, оскільки мають не такий словниковий запас, як автори. Почуття і сюжет, створені за допомогою імітації, не можуть передати всі відчуття та переживання через невластиву вам манеру вираження тексту, який ви намагаєтесь скопіювати і писати невластивою для вас мовою.

8. Не забувайте про абзаци та розділи

Абзаци майже завжди важливі, вони структурують текст і роблять його кращим для сприйняття. В художці абзаци менш структуровані — вони повинні гарно виглядати та звучати.

Чим більше літератури ви читаєте та пишете, тим швидше ви почнете створювати їх швидко та якісно. І це дійсно те, від чого текст стане кращим.

9. Символізм

Символізм існує для того, щоб покращувати й збагачувати текст, а не створювати відчуття штучної глибини.

10. Копайте глибоко і розвивайте бездонні сюжети з реалістичним відтворенням

Коли під час співбесіди для Нью-Йоркера я почав розповідати інтерв’юеру, що вірю в історії про древні скам’янілості, він сказав, що не вірить мені. Я відповів — це добре. І я не вірив.

Якісні тексти — це не магніти чи футболки з сувенірної крамниці, це реліквії.

Робота письменника полягає в тому, щоб використовувати правильні інструменти письма та залучити максимально можливу кількість кожного з них. Іноді скарбниця цих інструментів невелика. Іноді це величезний тиранозавр Рекс з його гігантськими ребрами та зубами. Так чи інакше, коротка історія чи тисяча сторінок роману, інструменти написання залишаються в основному однаковими.

11. Не дозволяйте заважати дослідженням розвитку вашої історії

Якщо вам потрібно зробити дослідження, тому що частина вашої історії стосується речей, про які ви мало або взагалі нічого не знаєте, перечитайте попередній пункт. Ви можете бути в захваті від того, що ви дізнаєтеся про м’ясоїдних бактерій, каналізаційні системи Нью-Йорка або який потенціал IQ в цуценят коллі, але ваші читачі більше цікавляться та переймаються вашими персонажами.

12. Письмо може бути швидким

На мій погляд, розповіді та романи складаються з трьох частин: виклад подій, який переміщує розповідь з пункту А в пункт Б і в кінцеву точку; опис, який створює сенсорну реальність для читача; і діалог, що дає персонажам життя через свою мову. Ви можете дивуватися — де сюжет у всьому цьому? Відповідь — моя відповідь, у всякому разі — ніде.

13. У вас є тільки три місяці

Написання першої книги, навіть великої, не повинно зайняти понад три місяці, тобто сезон.

14. Не дивлячись на останній пункт, ви повинні розподіляти свій час правильно і писати «одне слово за раз»

Одного разу ведучий ток-шоу на радіо запитав мене, як я пишу. Я відповів: «одне слово за раз». Моя відповідь збентежила його. Думаю, він намагався зрозуміти, жартую я чи ні. Я не жартував. Зрештою, це моє правило. Незалежно від того, чи це літературний портрет на одну сторінку, чи епічна трилогія, така як «Володар кілець», робота завжди виконується одним словом за раз.

15. Ваше письменство має бути подорожжю чи пригодою

Історії персонажів, і все що відбувається з ними, залежить виключно від того, як я відкриваю їх для світу. Іноді вони розвиваються досить швидко і починають самостійно впливати на хід історії, а не навпаки.

16. Коли ви закінчите, вичитайте свій твір, а ще краще попросіть когось іншого зробити це

Вихід книги на ринок без вичитки, це наче гра в дартс у темній кімнаті — ви можете влучити в ціль, але ви не заслуговуєте на це, бо не попрацювали як слід.

Підписуйтесь, і ви дізнаєтесь про надходження книги «Про письменство. Мемуари про ремесло» першим.

За матеріалами bookstr

Оксана Троян
  • Dmytro

    Пункт 4 — ви все переплутали. “він сказав”, “вона сказала” — це, на думку Кінга, ідеальний опис діалогів.

    Крім того, пункти про прислівники до українського письма не застосовуються, як і пункт про пасивний стан, який ви викинули.