Росія починає цензурувати дитячі книжки

Затверджений у Росії закон «Про захист дітей від інформації, що завдає шкоди їх здоров’ю та розвитку» через розпливчасті формулювання може завдати чимало клопоту в тому числі і представникам книжкової галузі.

На початку січня прес-служба президента Росії повідомила про те, що Дмітрій Мєдвєдєв підписав федеральний закон, який передбачає введення заборони на доступ дітей до певних видів інформації. А саме:

– Що спонукає дітей до вчинення дій, які представляють загрозу їх життю та (або) здоров’ю, в тому числі до заподіяння шкоди своєму здоров’ю, самогубства;

– Здатної викликати у дітей бажання вжити наркотичні засоби, психотропні речовини, тютюнові вироби, алкогольну та алкоголь, пиво та напої, що виготовляються на його основі, взяти участь в азартних іграх, займатися проституцією, бродяжництвом або жебрацтвом;

– Обгрунтовує, виправдовує допустимість насильства і (або) жорстокості або спонукає здійснювати насильницькі дії по відношенню до людей або тварин;

– Заперечує сімейні цінності та формує неповагу до батьків і (або) інших членам сім’ї;

– Виправдовує протиправну поведінку;

– Містить нецензурну лайку;

– Містить інформацію порнографічного характеру.

Закон набуде чинності 1 вересня 2012 року. Передбачається, що протягом найближчих півтора років для книг, ЗМІ, аудіо-і відеопродукції, інтернет-ресурсів та інших джерел інформації будуть вироблені параметри класифікації по п’яти вікових категоріях: до 6 років, від 6 до 12 років, від 12 до 16 років, старше 16 років, старше 18 років (заборонені зовсім). Оцінювати інформаційну продукцію виробники і розповсюджувачі будуть «самостійно (у тому числі за участю експерта, експертів та (або) експертних організацій) до початку її обігу на території Російської Федерації».

Подробиці, які вказані в якості обмежень для різних вікових груп, дозволяють трактувати деякі частини закону дуже широко і дають можливість причепитися при бажанні навіть до «класичних» зразкам власне дитячої літератури. Спосіб реалізації обмежень також незрозумілий. Наприклад, крім введення спеціального «знаку інформаційної продукції» про наявність вікових обмежень, закон закриває оберт забороненої інформаційної продукції в місцях, доступних для дітей – «їх власники зобов’язані прийняти адміністративні, організаційні, технічні та інші заходи для захисту дітей від зазначеної інформації». Або: «інформаційна продукція, заборонена для дітей, у вигляді друкованої продукції допускається до поширення в місцях, доступних для дітей, тільки в запечатаних упаковках». Як ці приписи на практиці будуть реалізовувати книжкові магазини, залишається незрозумілим, так що в підзаконних актах відомствам доведеться роз’яснювати дуже багато питань.

ПроБукс