Російські книгарні: смерть від оренди. Доповідь Роскомпєчаті

3

Друга частина доповіді Федеральної агенції з друку та масових комунікацій Росії, який було оприлюднено у травні 2010 р., стосується роздрібного ринку.

Нашим читачам буде цікаво познайомитися з основними цифрами та тезами цієї доповіді. Перша частина, яка стосується видавництв, знаходиться тут.

.

2009 року кількість точок роздрібної торгівлі книжками в Росії знизилася з 3600 до 3400, з них у супермаркетах та інших мережах некнижкової торгівлі – 900.

.

Росія, так само, як і Україна, не знає усе достеменно про свої книгарень, тому доповідь містить експертні оцінки.

.

Незалежні книгарні займають 39% ринку, їхня доля зросла на 4% порівняно з минулим роком.

Книжкові мережі володіють 20 роздрібного ринку, їхня доля впала на 5% за рахунок закриття кількох мереж.

За іншими оцінками співвідношення між незалежними книгарнями та книжковими мережами є стабільним і складає 35% на 25% відповідно.

Доля продажів у відділах некнижкових супермаркетів складає 10-12%

Бібліотеки Росії купують 7% книжок, що на 3% менше, ніж торік. Для порівняння – у Європі на долю бібліотек припадає до 50% книжок.

Експерти відзначили повернення на ринок „нецивілізованих” методів продажу – зокрема „книгоношества” (маються на увазі сумчасті продажі) – до цього способу вдаються навіть лідери ринку – АСТ, Олма-прес тощо. Доля подібних продажів складає 3%.

На долю книжкових ринків (найбільший з яких працює у спорткомплексі „Олімпійський” в Москві) – припадає теж 3%.

Поштові продажі впали, проте інтернет-продажі зросли – з 6% 2008-го до 8% 2009-го. Найбільша інтернет-книгарня Ozon.ru збільшила свої оберти на 30% у грошовому вимірі та на 25% у кількісному. Фахівці прогнозують зростання інтернет-ринку ще на 10%.

.

„До особливостей книжкової торгівлі у Росії відноситься гострий дефіцит книгарень у середніх та малих містах та порівняно низька дохідність галузі через низьку ціну на книжки, – відзначають автори доповіді. – Задача насичення ринку книгарнями залишається дуже важливою і вимагає консолідації зусиль усієї галузі”.

Розвиток книговидання у останні роки переважає розвиток книгорозповсюдження, тому альтернативи збільшенню кількості книгарень немає.

Як вважає директор „Московського Дому книги” Н.Михайлова, сьогодні конкуренція між книгарнями має відбуватися не на рівні того, чи „перетягне до себе покупця один від іншого, а на рівні прагнення того, щоб ті, хто не читає, почали читати та прийшли до книгарні. Магазини мають боротися за кожного НОВОГО клієнта.

.

„ Книжкова торгівля у регіонах помирає, – говорить Н.Михайлова, – тому що немає великої гуртової ланки, яка дозволяло б купувати книжки в одному місці та слугувало єдиним джерелом інформації.”

.

Окрема увагу експертів привертають високі орендні ставки. Та сама Н.Михайлова твердить, що багато регіональних книгарень знаходяться на межі закриття. „Просто тому, що регіону потрібні гроші, все гамузом виставляють на аукціон. Звісно, книгарні, особливо ті, що знаходяться у нормальних приміщеннях у центрі, звідти виганять. Завжди знайдеться інша торгівля чи сфера діяльності, яка принесе більше грошей. Але хочеться, щоб влада замислилася над тим, що не все має і може вимірюватися грошами, коли йдеться про книжку. Якщо виставити зараз приміщення Московського Дому книги на аукціон, книгарні тут не буде. Враховуючи, місце розташування магазину, прибуток може бути значно вищим, ніж у нас”.

У доповіді окремо відзначається, що минулого року закрилося багато книгарень, розрахованих на інтелігенцію. Причина та сама – високі орендні платежі, які в умовах зниження попиту через кризу стають смертельними.

.

Найбільшими книготорговельними мережами Росії є:

1. Топ-книга (книгарні «Книгомир», «Лас-Книгас», «Литера», «Пиши-Читай») – 548 книгарень

2. АСТ (книгарні «Буква», «От А до Я») – 310 книгарень

3. Ексмо (книгарні «Новый книжный – Буквоед») – 99 книгарень

4. Інфра-М (книгарні «Библиосфера») минулого року було 50, зараз лишилася 1 книгарня

5. Уряд Москви (ОЦ «Московский Дом книги») – 41 книгарня

6. Мирс (Хабаровськ) (книгарні «Знание», «Пиши-Читай» та ін.) – 44 книгарні.

7. ПродаЛитЪ (Иркутськ) (книгарні «ПродаЛитЪ» и др.) – 40 книгарень

8. Амиталь (книгарні «Амиталь») – 36 книгарень

9. Азбука-Аттикус (книгарні «Снарк») – 24 книгарні

10. Чакона (Самара) (книгарні «Чакона») – 17 книгарень

11. Люмна (Єкатеринбург) (книгарні «Живое слово») – 9 книгарень

12. ДОМО (Казань) (книгарні «Книжный Двор») 6 книгарень

.

2009 року 82% книгарень відзначило зменшення кількості покупців, а 72% – зменшення суми середнього чеку.

.

Окремий розділ доповіді стосується інтернет-продажів.

Відповідно до опитування, яке проводилося 2009 року, 80% користувачів Інтернету робили покупки у інтернет-магазинах. Найчастіше купують книжки – 46%, за ними – побутова техніка (40%), комп’ютери та програми (35%), косметика та парфюмерія (31%)

.

Серед переваг інтернет-торгівлі учасники опитування визначили наступні:

1. Заощадження часу

2. Доставка

3. Відсутність метушні

4. Цілодобова робота

5. Можливість придбати рідкісні товари.

.

Провідними інтернет-книгарнями Росії є:

«Ozon» www.ozon.ru  335000 назв

«Books.ru» www.books.ru 160501 назв

«Библион» www.biblion.ru 180000 назв

«Библио-Глобус» www.bgshop.ru 250000 назв

«Лабиринт» www.labirintshop.ru 143635 назв

«Болеро» www.bolero.ru 140474 назв

«Co@Libri» www.colibri.ru понад 100000 назв

«Read.ru» www.read.ru – 100000 назв

«Soyuzkniga» www.soyuzkniga.ru – 100000 назв

«Bookean» www.bookean.ru – 100000 назв

  • popravka

    Ну, да, такие проблемы есть. Сравните их с украинскими. Ну и как?

    • Вертипорох

      Так у тім-то й справа, що проблеми ті самі. Просто росіян більше – от і весь секрет успіху