«Книжка як комерційний продукт»: 20 порад від практиків видавничої справи

Книжка як комерційний продукт. Лекторій від засновників книжкового порталу "Читомо"

Книжка як комерційний продукт. Лекторій від засновників книжкового порталу “Читомо”

Видавничий бізнес і робота з книгами у свідомості багатьох — поняття, овіяні ореолом романтики. А редактори порталу «Читомо» допомогли видавцям-початківцям та колегам у галузі нарешті покинути добу романтизму й пізнати реалізм. 13 лютого стартував курс «Книжка як комерційний продукт», а саме його перший модуль. Організатори спланували все так, щоби дводенний інтенсив вибудував цілісну картинку створення книжки від початку й до кінця: тобто охопив увесь редакційно-видавничий процес. Від формування концепції видання і до розповсюдженням примірників у книгарнях.

 

13-14 лютого ми мали нагоду послухати 8 лекцій з вуст досвідчених гравців видавничого бізнесу. Усі лекції були пізнавальними й насиченими. Звісно, весь масив даних передати складно, але пропонуємо ознайомитися з 20 головними порадами, що були озвучені.

 

Однією зі студенток стала Світлана Скляр, колишній головний редактор КСД, нині редактор Vivat

Однією зі студенток стала Світлана Скляр, колишній головний редактор КСД, нині редактор “Vivat”

1. «Перед тим, як випускати у світ видання, переконайтеся, що воно буде комусь потрібне. Для початку можете використати найпростіші методи аналізу аудиторії, наприклад Google Trands. Не забувайте зважати й на світові віяння, великий вплив справляють “порухи руки потужних кампаній”».

Оксана Хмельовська, Ірина Батуревич, портал «Читомо»

student

2. «Усі книги можна поділити на важкі та легкі. «Laurus» робить саме важкі. А ще ціннішими їх робить точка доданої вартості (оте унікальне у кожному виданні: оформлення чи ілюстрації, якісь додаткові покажчики чи унікальні архівні матеріали, якість матеріального втілення. — авт.). У кожній книзі потрібно знайти цю конкретну точку доданої вартості й максимально вижати».

Микола Климчук, директор видавництва «Laurus»

3. «Редакційна команда любить, коли їм ставлять складні завдання. Робіть це. Так їм хочеться подолати цю проблему, робити більше й краще».

Микола Климчук.

stud2

4. «Видати й продати 1000 примірників нішевої книги набагато простіше, ніж 3000 мейнстрімного».

Микола Климчук.

5. «Авторів, які близькі нам по духу, дуже багато, редакційний план можна на 10 років вперед складати».

Андрій Гончарук, директор видавництва «Люта справа»

6. «Перед тим, як видавати книгу, переконайтеся, що вона буде комусь потрібна».

Артем Літвінець, керівник книжкового напрямку в «Yakaboo»

7. «Процес позитивної трансформації відбудеться, тільки якщо ми навчимося дружити між собою на книжково-видавничому ринку».

Артем Літвінець.

8. «Проблема недослідженості шрифтової культури в Україні ще з радянських часів, тобто совок виліз нам і цим боком».

Микола Ковальчук, дизайнер тексту, викладач КМА.

Микола Ковальчук вважає, що одне з головне завдань у процесі створення книги це мінімізувати витрати і максимізувати якість.

Микола Ковальчук вважає, що одне з головне завдань у процесі створення книжки — це мінімізувати витрати і максимізувати якість

9. «Сучасна українська книжкова естетика підкошена ще й тим, що верстають переважно люди, які уміють користуватися комп’ютером і якимсь боком стосуються програмування. А не фахово підготовлені спеціалісти».

Микола Ковальчук, дизайнер тексту, викладач КМА.

10. «Якщо у вас є багато грошей, то друкарня допоможе з легкістю їх витратити».

Микола Ковальчук.

dana

Дана Павличко, директор видавництва “Основи”

11. «Не бійтеся робити щось не подібне на типовий продукт українського ринку. Слідкуйте за тим, що роблять у світі, експериментуйте».

Дана Павличко, директор видавництва «Основи».

12. «Суть не тільки в тому, що ми хочемо продати книжку, а в тому, як ми комунікуємо з читачами, що ми хочемо їм сказати.»

Дана Павличко.

13. «Не можна думати, що хтось купить вашу книгу, бо це „важливо“. Потрібно переконувати читачів купити її; зробити так, щоб люди захотіли».

Дана Павличко

14. «Текст може бути геніальним, але з поганим дизайном його не захочеться взяти в руки».

Дана Павличко.

15. «У нас мало видавців, які працюють по-білому. Уся наша економіка у чорній зоні, можливо, в сірій. От чому в нас усе погано. Все просто».

Юка Гаврилова, літературний агент.

16. «У кожному видавничому договорі, якщо покопатися, є лукавство — і це нормально».

Юка Гаврилова.

17. «Гігієна видавничого бізнесу — усвідомлювати свої мінуси, а краще записати на папірець і повісити на стінку».

Юка Гаврилова.

18. «Усе, що нам радять, могло би бути корисним у якихось ідеальних умовах, а на практиці це не працює (йдеться про бюджет. — авт)».

Василь Карп’юк, директор видавництва «Discursus».

diskyrsys

Василь Карп’юк, директор видавництва “Discursus”

19. «Великою частиною бюджету можуть бути якісь нематеріальні речі, наприклад, знайомства».

Василь Карп’юк.

20. «Коли залучаєш спонсора чи мецената, потрібно зважати на його інтереси й зацікавлення, і пропонувати відповідні проекти для підтримки».

Василь Карп’юк.

the end

Важливою частиною курсу було надання конкретних порад для конкретних проектів студентів. Що й було заключною частиною першого модулю курсу.

Такі інтенсиви, безперечно, є шляхом до «перемоги», бо на них озвучують проблеми й навіть більше, — обдумують шляхи їх вирішення. Тому радіємо, що одержали корисний досвід, і чекаємо на наступні заходи від «Читомо».

 

Анна Гай, менеджер інтернет-книгарні ВсіКниги.

Фото надані порталом «Читомо».

Детально з програмою заходу можна ознайомитися на сайті «Читомо».