Не «Ташеном» єдиним

Петро Бевза: Альбом. – К.: АВС-арт, 2011. – 288 с.: іл. – Серія «Імена».

У сучасному книговидавництві України склалася майже традиція: якщо й випускати у світ солідний художній альбом, то він має стосуватися або минувшини, або народного мистецтва й етнографії.

Серія художніх альбомів «Імена», започаткована галереєю «АВС-арт», обрала інше спрямування – вона представляє творчість наших сучасників, котрих уже зараз визнають класиками українського образотворчого мистецтва. Так у серії світ побачили альбоми одного з найяскравіших представників львівської школи живопису Бориса Буряка, майстра батального й історичного жанрів Феодосія Гуменюка, легенди андеграунду 1960-х Олега Мінька.

А нещодавно відбулася презентація альбому Петра Бевзи – живописця-інтелектуала, який представляє Україну у провідних галереях Європи та Сполучених Штатів, бере участь у міжнародних мистецьких проектах і сам є організатором численних арт-акцій.

Глибини. Черепаха. 2011

У своїй творчості Бевза часто новий і навіть несподіваний, але завжди впізнаваний завдяки неповторній техніці й особливому творчому баченню, в якому поєдналося водночас ліричне й аналітичне, екстравертне й інтровертне. Можливо, саме тому живопис художника близький і зрозумілий багатьом – від «професіоналів» до «аматорів», від рафінованих естетів до звичайного глядача.

Петро Бевза працює великими серіями, кожна з яких – живописне дослідження нової теми. Це може бути як осмислення філософії Григорія Сковороди чи Сергія Кримського, так і мандрівка феодосійськими схилами або занурення в глибини Світового Океану. Під однією обкладинкою альбому на 280 сторінках, зібрано вичерпний візуальний ряд – це понад двадцятилітній творчий доробок художника, що супроводжується передмовою культуролога Миколи Скиби та ґрунтовною статтею доктора мистецтвознавства Ольги Лагутенко.

Ірис. Спасіння. Акорд Дубровника, 2008-2010

Структура книги розкриває морфологію творчого світу майстра та підпорядковує хронологічну послідовність живописних циклів, їхні формотворчі технічні характеристики. Чотири розділи альбому – «Краєвиди», «Реальність жінки», «Софійні символи буття», «Простори тяжіння» – відображають чотири основні аспекти творчої натури художника: ліричної, аналітичної, тактильної, синтетичної. Видання також містить інформативні матеріали про виставкову діяльність Петра Бевзи, біографічні та бібліографічні відомості.

Альбом живопису Петра Бевзи – універсальна книга, адже може стати чудовим путівником у світ сучасної образотворчості для шанувальників мистецтва, молодих художників, які мають бажання вчитися у класиків, та фахівців, що досліджують сучасну культуру. Зрештою, ця книга – один із нечисленних кроків до того, аби заповнити лакуну українського книжкового ринку, де сектор мистецьких видань майже повністю зайняли Росія, Італія та Німеччина, а українські імена представлено хіба що епізодично.

Марта Василів