Інтернет, пірати, острів…

Сергій Гридін. Федько, прибулець з Інтернету. Львів: Видавництво Старого Лева, 2011. – 160 с.

Чергова новинка «Видавництва Старого лева» з серії «Планета Чудасія» з’явилася на стику традиційної дитячої літератури та новітніх технологій.

Автор, Сергій Гридін, пішов перевіреним шляхом, обравши для своєї розповіді всі ті елементи пригодницьких книг, які так смакують дітям – загублений в світовому океані острів, кровожерливі пірати, дике плем’я пігмеїв, страшне чудовисько Маюмба, дивні рослини та тварини тощо…  Аби трохи осучаснити сюжет і декорації, які не раз використовували в своїх книгах дитячі письменники різних часів і країн, автор додав до своєї історії здобутки прогресу – комп’ютер, Інтернет та комп’ютерні віруси. Точніше, один вірус – зворушливого і вередливого Федька.

 

Цей хід можна вважати вдалим, адже Інтернет і комп’ютер посідають в житті сучасних дітей та підлітків далеко не останнє місце, а от в літературі, розрахованій на подібну аудиторію, ця тема обігрується досить рідко. Хоча, за великим рахунком, в цій книзі годі шукати елементів кіберпанку чи наукової фантастики, попри те, що всі події відбуваються у віртуальній реальності, себто кіберпросторі. Більше того, кіберпростір є таким умовним, що вже через кілька сторінок забуваєш, що острів, пірати і все довкола – це елементи комп’ютерної гри. Якби Федько виявився звичайною тваринкою, а не комп’ютерним вірусом,  а острів – звичайним островом, книга абсолютно б нічого не втратила. Якщо ж автору було принципово показати саме віртуальний світ, то йому вартувало більш прискіпливо підійти до цієї теми.

 

Отже, головні герої книги – школярі Сашко і Петрик – люблять бавитись в комп’ютерні ігри. Чим вони і займаються на зимових канікулах. Буквально в останній день канікул в домі Сашка з’являється дивне створіння – вередливе і всім невдоволене. Виявляється, це комп’ютерний вірус Федько. Саме він і стає джерелом  численних пригод і проблем друзів, перенісши хлопців у комп’ютерну гру. Аби потрапити додому, в реальний світ, школярі змушені пройти всі рівні небезпечної гри.

 

У своїй історії автор в буквальному сенсі описав, як комп’ютерні ігри затягують школярів, що не так вже далеко від істини, тобто від життя реального: сучасним дітям направду важко повернутися в реальність, доки вони не пройдуть всі рівні численних комп’ютерних ігор. В книзі, як і в житті, комп’ютерна гра затягує школярів, а сам Інтернеті приховує безліч небезпек. Не всі тварини і люди, які на перший погляд здаються милими і привітними, такими і виявляються, не всі події обертаються на добре, не завжди можна спрогнозувати наслідки тих чи інших дій, речей чи слів. Саме з такими проблемами зіштовхуються друзі на дивному острові, саме так часто буває у віртуальному просторі. І це та проблема, від якої варто застерігати дітей.

Безперечний плюс книги – відмова автора від відкритої дидактики, уникнення нав’язливих повчань, гострих тем та зайвої філософії. Книга легко читається і напевне припаде до смаку молодшим школярам.

 

Ну і, судячи з відкритого фіналу, ба більше, початку нової сюжетної лінії на останніх сторінках розповіді, треба йти до книгарні за наступною книгою про вередливого комп’ютерного віруса Федька та друзів Сашка і Петрика.

 

 Маргарита Стручок

.

Придбати цю книгу в інтернет-книгарні «ВСІ КНИГИ».