Книга для підлітків, кинутих напризволяще

c47719781a7ac58b517addf56a7bff84Джаклін Вілсон. Слабо: Повість : для середн. шкільн. віку / пер. з англ. В. Чернишенка. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2014. – 232 с. 

Мабуть, ми звикли, що література для дітей шкільного віку має розповідати про добре і красиве, мати певний виховний потенціал, формувати в підлітків «правильні» уявлення про світ та закладати основи етики й моралі. Але сучасний світ змінився, діти стають учасниками цих змін, які водночас накладають на всіх нове розуміння зокрема і підліткової літератури. Герой теперішнього твору для дітей – заручник нових обставин життя, нових соціальних чи фінансових проблем ХХІ століття. Нині і маленькій людині доводиться мати справу з великим доросли життям…

 

Повість «Слабо» Джаклін Вілсон із серії тих, які розповідають про «неправильних» дітей, як Пеппі-Довгопанчоха або ж Адріан Моул. Головна героїня твору, Трейсі Бікер, виховується з прийомною мамою Кам. Дівчинка змалечку розуміє, що родинна ідилія  це, радше, ідеал, але аж ніяк не норма сьогоднішнього світу, в якому дитина може не знати батька, в якому мати може бути позбавлена права на неї, в якому є купа інших проблем, які формують у дитини відповідне ставлення до навколишнього. Так, мати ніби й любить Трейсі, але водночас прагне влаштувати і свої потрощене життя. Вона не готова віддати геть усю себе дитині. Трейсі, як «доросла дитина», розуміє, що годі чекати на ідилію і дивитися на маму в рожевих окулярах. Тому й повертається до своєї прийомної мами Кам, яка, попри все, любить це розбишакувате дівчисько. Кам не може дати Трейсі усього, що та хоче (люди не вирощують грошей на деревах), але вона готова віддати тепло свого серця. Навіть усвідомлюючи, що ця дівчинка з тих, які не подякують за це відверто…

 

Трейсі  «дитина вулиці». Вона боїться бути доброю, боїться показувати ліричні сторони свого «Я». Боїться, бо світ зробить їй боляче й відкине. Вона не любить школи, свариться з Кам, але у фіналі опиняється не потрібною і своїй біологічній матері. Принаймні на якомусь етапі життя. Трейсі  з тих дітей, яких світ покинув напризволяще. Вона  дитинка-аутсайдер, яка за агресивною поведінкою і бунтівним хлопчачим характером (а звідки в дівчини, яка не має «нормальної родини» візьметься дівчачий характер?) ховає внутрішню незахищеність і слабкість.

 

Серед друзів Трейсі  Санді і Футбол. Перший  «запущена дитина» багатих батьків, які, заклопотані бізнесом, напевно, втратили справжній зв’язок із сином. Другий  хлопець-розбишака, чимсь подібний до Трейсі, бо в нього також проблеми із матір’ю. Санді ховається від школи, бо на уроках фізкультури з нього знущаються інші хлопці. Він  «ботан» у їхньому сприйнятті. Насправді читач розуміє, що Санді  цікавий хлоп, здатний на дивацтва. Маючи кволе здоров’я, він усе одно готовий зробити найпришелепуватіший учинок, щоб показати, що йому «не слабо!». Футбол  антипод, сильний і спортивний, він також має серце, яке, проте, змушений ховати. Бо в сучасному світі людина, яка має серце, подеколи сприймається як біла ворона. А Футбол і Санді, та й Трейсі також не хочуть бути білими воронами, вони прагнуть бути такими, як є, і щоб їх розуміли й любили.

 

Соціальні проблеми даються взнаки: діти стають менш говіркими, закритими для дорослих, вони живуть у власному світі, який створили в закинутому домі, про який ніхто з батьків не знає. Лише там їх ніхто не чіпає.

 

Володимир Чернишенко переважно добре переклав повість українською мовою. Лише окремі моменти викликають неприйняття, як слово «розгардіяш», винесене в назву розділу (краще  шарварок). Або ж вислів «вавка нижче спини» (С. 218) є стовідсотковою калькою англійської сленґової ідіоми «painintheass». А загалом перекладач хотів зробити якісний переклад, який би кожний школяр міг прочитати із задоволенням, не маючи проблем із мовою і відчуваючи, що ці герої говорять так само, як і він. І перекладачеві це вдалося.

 

Повість справді буде цікавою сучасним підліткам, які шукають себе, бояться показати свій справжній внутрішній світ і тікають від батьків, школи та інших проблем до закинутих будинків.

Дмитро Дроздовський

 

Придбати книгу.