Дім, який збудував Джек Ма

alibabaДумаю, багато хто користувався сайтами aliexpress.com та alibaba.com, або принаймні чули про них. Китай вже давно не є синонімом «поганої якості», там виробляється буквально все, що нас оточує. У вас точно є щось, зроблене в Китаї — мобільний телефон, кавоварка, або телевізор, і якщо це не відверто китайський бренд, то виробництво деталей точно відбувалось в країні піднебесся.

Книга «Дім, який збудував Джек Ма» розповідає про становлення торговельної імперії Алібаба від ідеї створення компанії, до панування на Китайському ринку та експансії на міжнародний.

Завдяки видавництву K.Fund український переклад побачив світ одним з перших. Книга має суперобкладинку під якою ховається тверда палітурка з фірмовим стилем проекту

Автор книги Дункан Кларк — консультант з питань технологій та споживчого сектору Китаю та інвестор. Він вперше консультував Джека Ма у 1999 році, коли компанія займала однокімнатну квартиру і підтримував зв’язок впродовж усього її розвитку.

Книга потрапила до шорт листа «Financial Times and McKinsey Business Book of the Year Award 2016»

Для прикладу наведу кілька цифр:

  • Щороку на сайтах компанії купують 330 млн. людей, на середню суму 1200 доларів;
  • На день одинака у 2015 році через їх платіжну систему проходило 85 000 платежів на секунду;
  • Понад 40% китайських споживачів купують продукти онлайн;
  • IPO на Нью-Йоркській біржі принесло компанії 25 мільярдів доларів США, що стало наймасштабнішою угодою на фондовому ринку.

Три промовисті факти про Джека Ма, який збудував «дім» Алібаба — вчитель англійської мови, пишається своєю необізнаністю у технологіях та ніколи не здобував освіту у престижних світових університетах.

Завдяки цьому він жартома називає себе «Директор з Освіти» та на «100% зробленим у Китаї». Чудовий оратор, який збирає величезні зали та змушує людей плакати своїми промовами. У книзі детально описується його життєвий шлях від шкільних років до сьогодні; згадується про першу, невдалу, спробу створити компанію з перекладу та продажу сувенірів; як під час першого візиту до Америки провів деякий час під дулом пістолета у номері готелю при Казино, про те, як був чиновником та проводив екскурсію для засновника Yahoo! Джеррі Янга.

Бізнес компанії полягає в тому, щоб надати майданчик для зустрічі покупців та продавців, а не продавати товари — заробляє вона на додаткових сервісах. З цією стратегією компанія пережила кілька фінансових криз.

Наразі компанія Алібаба складається з багатьох проектів, найгучніші з яких:

AliExpress — інтернет-магазин китайських товарів, орієнтований на споживачів по всьому світу.

TaoBao — інтернет-магазин, орієнтований на споживачів у Китаї.

Tmall — інтернет-магазин брендових товарів, орієнтований на споживачів у Китаї.

Alibaba — сайт, де світові бренди можуть знайти китайські заводи для виробництва своєї продукції.

AliPay — платіжна система, через яку проходить 3/4 платежів у Китаї.

Не обходить стороною книга і слизьких моментів, вона — не солодка казочка про доброго лицаря, який перемагає всіх на своєму шляху. Розповідається про суперечливі моменти, наприклад про AliPay, яка в один день раптом виявилась особистим активом Джека та про пов’язані з цим скандали.

Як на мене, ця книга — не біографія однієї людини та компанії, а розповідь про життя та ведення бізнесу в Китаї, адже це найбільший у світі і дуже закритий ринок, через культурні та законодавчі особливості якого там не вдається надовго закріпитись великим міжнародним компаніям.