Уроки бізнесу від Ґейтса, Джобса та Ґроува: Огляд книги «Стратегії геніїв»

Книга «Стратегії геніїв» написана Девідом Йоффі — професором Гарвардської бізнес-школи та Майклом Кусумано — професором менеджменту Массачусетського технічного інституту. Науковці проаналізували стратегії та принципи роботи трьох найуспішніших бізнесменів сучасності — Білла Ґейтса, Енді Ґроува та Стіва Джобса.

Запропонований аналіз зроблений на основі фактів, які автори книги спільно збирали декілька років. Також під час написання такого посібника професори безпосередньо спілкувалися із самими видатними бізнес стратегами.

Стратегії геніїв. П’ять найважливіших уроків від Білла Ґейтса, Енді Ґроува та Стіва Джобса. — Харків, 2017. — с. 272.

Книга буде цікава бізнесменам-початківцям, людям, що працюють над власними проектами та стартапами, підприємцям, що хочуть розвинути свій бізнес, вийти на новий рівень роботи. Адже принципи, які описуються в книзі, є універсальними та можуть застосовуватися не лише у галузі ІТ, а також і у маркетингу, менеджменті та багатьох інших сферах.

Microsoft, Intel та Apple — компанії, що не лише приносять величезні доходи, але й змінюють завдяки своїм технологічним розробкам сучасний світ і наше повсякденне життя. Що є секретом успіху справді видатних стратегів? Які уроки можна засвоїти, прислухаючись до порад трьох бізнес-зірок сучасності?

1. Дивись уперед, відраховуй назад

У бізнесі всі великі стратеги починають свою роботу із бачення майбутнього компанії. Це дає розуміння куди слід рухатися, за що будуть готові заплатити споживачі, яким чином їм запропонувати унікальний продукт. Проте, як зазначають СЕО трьох найбільших компаній, уявити можна будь-що, а ось зрозуміти як цього досягти і є головною ціллю цього прийому. Адже керівник повинен трансформувати цю ідею в стратегію, визначити межі діяльності компанії, тобто відрахувати усі необхідні кроки назад.

Ще одним важливим елементом у цьому правилі є вміння відмовити від усього зайвого у роботі над досягненням поставлених цілей. «Я пишаюся тим, чого ми не робимо, так само, як і тим, що ми робимо», — зазначав Стів Джобс. Адже вміння сконцентруватися над однією великою ціллю часто може принести більше успіху, аніж робота відразу над кількома меншими проектами.

Будуючи стратегії розвитку бізнесу, на думку усіх трьох успішних керівників, особливу увагу слід приділити передбаченню потреб споживачів. При цьому мова йде не лише про вдосконалення вже існуючих моделей, але й про винайдення та розробку абсолютно нових товарів. Так, Стів Джобс не вірив у дослідження ринку, його стратегією у цьому питанні було саме створення нових унікальних продуктів та як наслідок безпосередній вплив на споживацький ринок.

2. Роби великі ставки, але не став на карту компанію

Справді великі стратеги приймають складні та неочікувані рішення. Саме вони допомагають їм кардинально змінити ситуацію у свою користь. Так, на початку 80-х Білл Ґейтс вирішив розробляти систему Windows і конкурувати на рівних із компанією ІВМ, він поставив на свою ще не досвідчену компанію у грі проти могутнього суперника, фактично засновника світової комп’ютерної індустрії.

Проте як бути сміливим, але не безрозсудним?

Енді Ґроув зазначає:

«В історії кожної компанії принаймні один раз настає момент, коли ви маєте кардинально змінити курс, щоб вийти на наступний рівень діяльності».

Тому як керівник ви часто повинні покладатися не лише на аналітику, але й просто відчувати такі моменти в розвитку вашої компанії.

Прийнявши рішення «змінити курс», усі троє СЕО радять розподіляти ризики — не робити всі ставки одночасно, послабити залежність компанії від інших, а також канібанізувати власний бізнес.

Під останнім терміном троє бізнесменів розуміють готовність поглинання старих продуктів ще до того, як попит на них починає спадати. Так, у 2005 році Стів Джобс наполіг на знищенні iPOD Mini перед запуском його наступника iPOD Nano. Хоч попит на нього був ще великим. Так, щоразу ішовши у ва-банк, Джобсу вдавалося не чекати поки конкуренти запропонують кращий товар, а самому створювати досконаліші моделі.

3. Створюй платформи й екосистеми, а не просто продукти

Кожен великий стратег намагається створити не просто суперпродукти або суперкомпанії, а побудувати загальногалузеві платформи, які би об’єднували споживачів навколо певної ідеї, а партнерів навколо спільного розвитку даної галузі. Головною перевагою такого підходу є можливість залучити велику кількість людей, випускати та просувати додаткові товари та послуги.

Усі три компанії Microsoft, Intel та Apple являли собою певну екосистему в технологічній галузі. Для нових моделей, які виготовляла Apple, потрібно вдосконалене програмне забезпечення від Microsoft або ж мікропроцесор для нових моделей комп’ютерів, який виготовляла компанія Ґроува Intel. І хоч така позиція приводила до певних ризиків, вона дозволяла охоплювати більшу частину споживацького ринку. Водночас кожен із трьох СЕО намагався залишати за собою таку частку ринку, яка контролювалася виключно однією компанією.

Наприклад, Microsoft попри постачання свого програмного забезпечення для продукції інших компаній, завжди залишала за собою право на продаж розробок. Енді Ґроув, розробивши новий мікропроцесор, який не міг використовуватися у комп’ютерах без нової материнської плати іншої компанії, прийняв рішення самостійно розробити частину плат, таким чином скоротивши термін виходу нового продукту на ринок та здобувши більший дохід.

4. Використовуйте важелі та силу — дій за правилами дзюдо та сумо

Принципи, що на думку авторів книги троє успішних СЕО запозичили саме у техніках дзюдо та сумо, є порадами щодо того, яку тактику слід застосовувати для втілення власних ідей. Зокрема, у книзі виокремлюються такі чотири правила:

  1. Залишайся непоміченим.
  2. Тримай ворогів поблизу.
  3. Зроби переваги конкурента своїми та зміцни їх.
  4. Не бійся показувати свою силу.

Не кожен із лідерів прагне залишатися у тіні. Але з погляду тактики, на думку керівників Microsoft, Intel та Apple, сповіщати весь світ про свої геніальні ідеї задовго до реалізації є жахливою помилкою. Адже залишаючись у тіні до певного моменту можна уникати прямої конкуренції та досягти більшого ефекту. Такий прийом тактики автори називають «хитрістю цуценяти». Його мета є «мати скільки можливо безневинний вигляд, щоб сильніші гравці або не помічали вас або залишили в спокої».

Такого принципу суворо дотримувався Стів Джобс, працюючи над новими моделями. Іще у 80-роках, коли Джобс дізнався, що у одному із журналів готується публікація про нові проекти Apple, він зателефонував до репортера і заборонив навіть розкриття робочих назв майбутніх проектів.

Увагу у впровадженні тактики бізнесмени пропонують звернути на побудову правильних взаємин із конкурентами. На їхню думку, якщо «тримати своїх ворогів поблизу» можна зміцнити власну позицію та обмежити їм простір для маневру. Усі троє СЕО у своїй роботі намагалися зробити переваги конкурента своїми та зміцнити їх. Тобто зробити те, що вже роблять конкуренти значно краще.

5. Побудуй компанію навколо власного якоря

Якщо ви є керівником компанії, то у впровадженні будь-якої стратегії вам важливо вміти проявляти особисті лідерські якості. Це означає не лише бути прикладом для своїх підлеглих, але й вміти вести їх за собою, навіть якщо вони не до кінця поділяють ваші плани. У цій сфері Білл Ґейтс, Енді Ґроув та Стів Джобс найперше рекомендують пізнати самого себе разом із усіма недоліками. Тобто бути чесним із собою та чітко розуміти, у яких ситуаціях ви можете схибити.

Попри те, що усі троє СЕО часто робили ставку на свої знання, вони вміли працювати у команді. «Немає значення, чи є у вас досконалий продукт, план виробництва і комерційна пропозиція — крім цього, вам потрібні правильні люди, щоб керувати і реалізовувати ці плани», — так висловлюється про важливість роботи у команді Білл Ґейтс.

Білл Ґейтс, Енді Ґроув та Стів Джобс пройшли важкий шлях і стали «першим поколінням зіркових СЕО у світі хай-теку». Проте однієї миті їхні наступники самі мають стати самостійними та великими стратегами. Можливо, уроки із книги допоможуть стати такими саме вам!

Купити книгу «Стратегії геніїв»