Огляд книги «Як музика стала вільною»: Злам, який змінив музичну індустрію назавжди

Найбільша проблема — постійно отримувати хіти. Є лише одна річ, яка ніколи не змінюється. Змінюється спосіб прослуховування, отримання та розповсюдження, але музика завжди залишається музикою.
Даг Морріс

Якщо пересічну людину запитати, що у вашому житті значить музика? — багато хто відповість, що взагалі не уявляє свого життя без неї. Музика завжди була і буде надзвичайно важливою частиною людського життя.

І якщо колись, щоб послухати музику, потрібно було йти на концерти, купувати платівки (пізніше компакт-диски), то з появою інтернету все зводиться до декількох кліків мишкою. На певному етапі відбувся злам, який змінив музичну індустрію і сприйняття музики в цілому назавжди. Саме про цей злам і розповідає книга Стівена Вітта «Як музика стала вільною». З одного боку, все, здавалося б, просто: з появою інтернету музика, як і багато інших речей, перекочувала туди. Але, як доводить автор в своїй книзі, все трохи складніше.

В першу чергу автор намагається донести всю складність і суперечливість такого переходу через біографії трьох діаметрально протилежних особистостей — одного з «батьків» формату MP3 Карлгайнса Бранденбурга, найвпливовішого «музичного боса» за всю історію Дага Морісса та простого роботяги з невеличкого американського містечка, якому судилося стати найголовнішим музичним піратом своєї доби, втім він залишився майже невідомим. Ці люди змогли назавжди змінити наше уявлення про музику, створити ту музичну культуру яку ми маємо зараз.

Якщо детально розглядати вплив кожного з них, то можна скласти три невеличкі резюме.

Бранденбург — геніальний винахідник, який своєю важкою працею та розумом зміг створити справжню «революцію форматів», винайшовши разом зі своєю командою музичний формат, відомий тепер у всьому світі — MP3. Чи можна назвати шлях цього формату легким? Аж ніяк. Постійні політичні інтриги, лобіювання великих корпорацій, помилки — все це було шляхом, який проторував Карлгайнс Бранденбург. Але він завжди був відданий своїй справі, що і принесло йому в результаті успіх та визнання.

Даг Морріс — це справжня акула своєї справи. Це людина, яка змогла підняти музичний бізнес на неймовірні вершини, недосяжні для його наступників та попередників. Людина, яка змогла почути людей. Він давав їм саме те, чого вони хотіли, або ж робив так, щоб вони починали цього хотіти. Десятки зірок, які стали кумирами мільйонів людей, не змогли б досягти цього без Дага. Він став своєрідною іконою, ідолом, якому поклонялися всі навколо.

Бенні Гловер не був ні визначним бізнесменом, ні геніальним винахідником. Але його природжена кмітливість, розум та здібності також гарантували йому титул ікони. Правда, трохи в інших колах. Йому судилось стати найвизначнішим зливачем в історії цього явища.

Окрім них в книзі згадано ще досить багато тих людей, які змогли залишити свій відчутний слід в музичній історії, що написана ними.

Важливо відмітити те, що в книзі відчутно величезний обсяг роботи, яку довелося здійснити автору, щоб зібрати всі факти та події. Цей твір — неймовірно цілісне явище, яке кожним наступним розділом пояснює всі ті прогалини і запитання, які могли виникнути в читача.

На виході ми маємо чітку історію, наповнену великою кількістю технічних моментів, бізнесових та юридичних трактувань, які, незважаючи на свою складність для пересічного читача, є тими цеглинками, що вибудовують суцільну картину. Надзвичайно важливим є також те, що автор уникає особистісних трактувань вчинків тих чи інших описаних ним людей. Нехай це буде бізнесмен, винахідник чи пірат — автор просто викладає ті факти, які мали місце, не засуджуючи і не підтримуючи когось конкретно. Для письменника всі ці люди є новаторами, тими каталізаторами, які призвели до появи музики в тій формі, яку ми маємо тепер.

Читачеві самому доведеться ставити особистісну оцінку Дагу Моррісу, Бенні Гловеру та іншим. Але й тут не так все однозначно.

З одного боку, піратство є незаконною справою, яка негативно впливає на продажі музики. Але з іншого — більшість піратів нової ери, описані в книзі, не є злісними злочинцями. Це люди, які прагнули змінити музичний світ, зробити його доступнішим для людей, об’єднати людей в інтернеті. Це шлях який обрали мрійники, борці з режимом та люди які прагнули і могли щось змінити. В них не було чіткого розуміння того, що їхні дії протиправні. Їх цікавили не так наслідки, як сам процес. Не можна стверджувати, що всі вони були альтруїстами. Хтозна, що було на першому місці: зміни чи гроші для творців «Napster» або «Піратської бухти». Не можна конкретно судити і головного пірата «сцени» Бенні Гловера або його головного соратника «Калі».

Так само неоднозначним є і трактування бачення та вчинків «музичних босів». Чи слід вважати Дага Морріса або Джиммі Йовіне «музичними святими»? Саме подібні питання ставиш собі після прочитання книги. Неважливо, яку сторону приймете конкретно ви, головним залишається одне — всі ці прецеденти сформували музичну індустрію, якою ми її знаємо зараз.

Ця книга не для всіх.

Велика кількість технічних моментів і трактувань, бізнесові моделі, юридичні аспекти — все це присутнє в книзі в значному обсязі. Але разом з тим, ця книга розказує захоплюючу історію через призму вчинків своїх головних творців. Це історія, яка дозволяє прослідкувати: як декілька людей може докорінно змінити всю систему; як формувався новий прошарок суспільства — «інтернет піратів»; як будувалися музичні бізнес-імперії; як багато зусиль було докладено для трансформування музики в сучасний вигляд. Все це захоплює та іноді відверто дивує. Кожен зможе знайти в цьому щось для себе.

Ця книга — для комп’ютерних ґіків, які хочуть сягнути в кожну царину цифрового світу; для бізнесменів, які зможуть знайти для себе декілька цікавих ідей та підходів; для музикантів, які б хотіли поглибити свої знання про музичний світ. Ну і найголовніше — для мрійників та новаторів, які прагнуть щось змінити в цьому світі. Для останніх книга стане чудовим посібником.

На завершення хочу сказати, що така література повинна існувати. Вона підійде не всім, мабуть не кожен навіть зможе її дочитати. Але для тих, хто все ж зможе її осилити — це буде надзвичайно пізнавально і повчально.

Михайло Якименко

Купити книгу «Як музика стала вільною. Цифрова революція та перемога піратства»