Час мандрувати, бейбо!

Антон Санченко Баркароли: Оповідання. – К.: Факт, 2008. – 368 с.

Як на мене, від заголовку книги тягнеться вервечка цікавих асоціацій. Баркарола (від італ. barka – човен) – пісня, яку співали венеційські гондольєри. Вона має характерний малюнок ритму, що створює відчуття хитавиці на хвилях – 6/8. А 6/8 – це ¾, це вам скаже будь-який математик або музикант. Раз-два-три, раз-два-три… Ану, придивіться уважно, шановні друзі, вам це нічого не нагадує? Правильно, це – дактиль, поетичний трискладовий розмір, в якому після першого наголошеного складу стопи йдуть два ненаголошених. А Гомерова «Одіссея», яку справедливо можна назвати фундаментом світової мариністики, написана (більше двох з половиною тисяч років назад) саме дактилічним гекзаметром..

Книжка Антона Санченка «Баркароли» за жанром – морські подорожні нотатки, адже автор – фаховий моряк, що ходив у море півтора десятка років. Вісім оповідань-баркарол об’єднує насамперед дух кочової романтики. У текстах відображений реальний життєвий досвід автора, багато в чому специфічний. Авторська інтонація надає книзі яскравого індивідуального забарвлення. Взаємозв’язки і стосунки між персонажами обумовлені ситуаціями – вставними епізодами, що мають відносно самостійне значення, — такі собі екскурси у минуле без заглядання у майбутнє, адже моряки – народ забобонний!

Ліричний герой «Баркарол», він же оповідач, цікавий і дотепний: «Жінки на набережній Ялти – геть усі красуні. Чоловіки – геть усі герої. Або було мало портвейну». «Я вчепився у весло, як графоман в олівець». І вельми спостережливий — витончені дрібнички морських реалій додають екзотики невтаємниченому читачеві: «І тоді я вийшов на крило містка, бейбо. Ми вже повернули строго на захід, а сонце сідало. Я вийшов на крило капітанського містка покурити італійську цигарку. І побачив не хмари, не холодний дощовий фронт з півдня, відлуння карибського шторму… а химерні дерева в саду, про які писав щось таке ритор Сковорода. Мабуть, таким був Едем, звідки нас вигнали, бейбо…».

Рух, динаміка – основа образності, свіжої, оригінальної, іноді несподіваної, навіть не завжди вмотивованої, але тої, що оновлює та активізує сприйняття читача. Письменник малює точно, пластично, виразно, зримо і відчутно робить суб’єктивний досвід образним набутком багатьох – такий собі документ епохи: «А потім заспівали муедзини з мінаретів і з’явилося над морем сонце… Співи неслися з усіх мечетей, над давніми мурами фортеці, над вузенькими вуличками, в яких важко було розійтися двом віслюкам, над базарами, над чайними, духмяними кав’ярнями, готелями на набережній, над столиками ресторанів, що однією ніжкою звисали над теплою та паруючою, як пунш, водою, над строкатими яликами, що пахли рибою…»

Отож, читачу, якщо ти небайдужий до моря – бери до рук книгу і вирушай у літературну мандрівку під вітрилами капітана Антона Санченка. Хто зна, може вдасться відкрити для себе щось зовсім нове й несподіване.

Тетяна Дігай