Синдром Стендаля названий на честь французького письменника ХІХ століття. У книзі «Неаполь і Флоренція: подорож із Мілану в Реджіо» він описав свої відчуття під час візиту до Флоренції – часте серцебиття, запаморочення і земля, що «плаває» під ногами. Такі симптоми у письменника викликала безліч церков, музеїв, пам’яток старовини, шедеврів мистецтва епохи Відродження. Більш ніж за півтора століття пізніше, у 1979-му році цей синдром описала італійський психолог Ґраціела Магеріні у книзі з промовистою назвою «Синдром Стендаля», а 1982-го було вперше офіційно поставлено такий діагноз. Хворі на цей синдром дуже гостро переживають зустріч з якоюсь картиною і навіть ототожнюють себе з її героями, немовби потрапляючи всередину. Хвороба навіть може спровокувати людину знищити картину. У групі ризику – дуже вразливі люди, які довго чекають на зустріч з високим мистецтвом. Натомість італійці мають імунітет до власного мистецтва – як відомо, нема пророків у власній батьківщині, це правило працює навіть у Флоренції. Цікаво, що саме у галереї Уфіцці туристи найбільше піддаються цьому синдрому, при тому, що тутешні мешканці дивляться на них, як на хворих – і мають-таки рацію.
Комплекс Поліанни простіше назвати синдромом рожевих окулярів. Американська письменниця Елеонора Портер свого часу написала книгу про дівчинку на ім’я Поліанна, яка у всьому вміла знаходити позитив. Скупий сусід – та він просто ощадливий! Подарували милиці замість ляльки – чудово, адже вони не знадобляться! Таке бачення світу дуже корисне, якщо треба себе «за вуха» витягнути з депресії і поганого настрою. Але людина настільки звикає до своїх зручних рожевих окулярів, що просто не може дивитись по-іншому. А світ навколо – це не лише позитив і щастя, це ще й жорстока реальність, від якої такі Поліанни просто відмовляються.
Доктор Джекіл і містер Хайд – один з найбільш яскравих прикладів роздвоєння особистості. Синдрому саме з такою назвою не існує, зате кожен знає історію, написану Робертом Льюїсом Стівенсоном про дві сторони однієї людини. Його книга є чудовим поясненням медичного терміну «множинна особистість». До речі, це не єдиний приклад літературного роздвоєння особистості, письменники люблять використовувати цей прийом. Згадаймо, наприклад, Ізабеллу – вона ж Женев’єва Терговен із «Чорного Обеліска» Ремарка. Чи Тайлера Дердена, «двійника» головного героя «Бійцівського клубу» Поланіка. Цей синдром набуває нового значення в епоху інтернету, коли можна видавати себе не за того, ким ти є насправді, й ліпити собі двійників, добрих та поганих.
Назва «Піквікський синдром» з’явилась завдяки книзі Чарльза Діккенса «Записки Піквікського клубу». Проте побутує неправильна думка, що сам Піквік дав ім’я цьому синдрому. Всі члени Піквікського клубу були пишнотілими, і насправді хвороба, при якій людина має проблеми з вагою, диханням і сонливістю, відсилає нас до другорядного героя книги – Джо. Однак назву синдрому дали, покликаючись на назву книги класика англійської літератури.
Синдром Мартіна Ідена або хвороба досягнення успіху – це те, що заважає людям спокійно відпочивати на Олімпі, до якого вони так довго йшли. Криза цілі знайома тим, хто досягає успіху, проте бачить, що далі немає куди рухатись. Мартін Іден, герой однойменного роману Джека Лондона, ставши відомим письменником й дійшовши до мети всього свого життя, здійснює самогубство – кидається в море, не втримавшись на гребені хвилі слави. До речі, зіркова хвороба сучасних селебрітіз – це одна з форм синдрому Мартіна Ідена.
Синдром Вертера або ж Ефект Вертера – хвиля самогубств, яка прокотилась Європою у кінці ХVIII століття, після публікації роману Гете «Страждання юного Вертера». У 1974-1975 роках його вперше описав соціолог Девід Філіпс. Він разом з колегою Карстенсеном досліджував самогубства не лише двохсотлітньої давності, але й сучасної йому Америки. Виявилось, що замість Вертера на американських підлітків впливали перші шпальти газет, де щедро друкувались повідомлення про самогубства. Хвилю самогубств після смерті Мерлін Монро Філіпс також відніс до синдрому Вертера. Ще один цікавий факт: у Австрії в 1980-х роках зросло число самогубств у метро. Влада вирішила не роздувати в пресі інформацію про подальші такі випадки і їх кількість різко зменшилась.
Боваризм або ж Синдром мадам Боварі – нездатність людини відрізнити реальність від уяви. Боваризм буває позитивний і негативний – людина або живе у вигаданому раю, або ж сама собі створює пекло. Назву цьому синдрому дав Жуль де Готьє, відсилаючи нас до хрестоматійного роману Гюстава Флобера.
Світ щороку поповнюється новими літературними персонажами. І сьогодні спостерігаються вже й зворотні процеси – письменники беруться описувати складні психічні відхилення, будуючи на них свої сюжети. Згадаймо хоч би «Солодку Дарусю» Марії Матіос чи «Синдром Петрушки» Діни Рубіної. Такий от симбіоз медицини та мистецтва. Чекаємо на нові діагнози:) Чекаємо на нові книжки:)
Лілія Хомишинець
синдром Аделі Гюго