Ліквідувати Комісію з питань захисту суспільної моралі збиралися ще у 2010 році, мовляв, НЕК дублює повноваження Міністерства культури та Нацради з питань телебачення і радіомовлення. У січні цього року відповідний законопроект зареєстрували знову, однак обговорення доцільності існування Комісії триває. Вона, тим часом, продовжує захищати мораль в інформаційному просторі, наприклад, аналізує дитячу літературу на предмет порнографії.
«Їм некомфортно брати до репертуару складніші речі»
Театральний критик Олег Вергеліс каже, що сьогодні це тенденція більшості українських театрів. Вищі керівні органи тут ні до чого, адже театри самі визначають репертуарні плани, зазначає критик.
«Це цензура невігласів, людей антикультурних, які дозволяють собі абсолютно дикі речі на початку 20 століття. Причина – у низькій освіченості. Їм некомфортно брати до репертуару якісь складніші речі. В деяких театрах є певні шаблони, наприклад, грають виключно «шароварну» драматургію, розважальне, і нема ніякого руху до чогось модерного, навіть до незвичної класики», – вважає Вергеліс.
Спекуляція на цензурі
«В «партизанських» речах, які я бачу, я не помічаю якості. Окрім приємних винятків, але вони трапляються доволі рідко. У влади немає бажання щось давити, їй просто нема до цього інтересу, її політика щодо культури несистемна. Деяка спекуляція на «нас заборонили» ведеться. А мене, як споживача контенту, більше цікавить якість, а не галас про те, що ми щось побороли», – каже він.
Поняттям цензури й справді подекуди зловживають, вважають критики. Наприклад, нещодавно спалахнув скандал навколо кіноальманаху «Українські злі». Автори переконували, що короткометражки вилучили з прокату через сатиру на президента. Держкіно ці заяви спростувало, а пізніше дистриб’ютори повідомили, що альманах не з’явився на екранах, тому що в нього не було прокатного посвідчення. І за кілька днів виклали альманах у вільний доступ, але слово «цензура» вже було вимовлено.
Це параноя українського суспільства, влада тут ні до чого – Ботанова
«Має бути внутрішня сміливість відрізнятися від інших. Влада тут абсолютно ні до чого. Це параноя українського суспільства – що оголене тіло або лайка може нести якусь загрозу. Хоча насправді цьому суспільству загрожує зовсім інше», – зауважує Катерина Ботанова.
Тим часом найпоширенішим видом цензури у мистецтві є так звана «цензура грошей», яка притаманна як вищому керівництву, так і місцевому. У державних театрах, наприклад, діють певні економічні механізми, що визначають кадрові перестановки, які часто відбуваються не на користь людей з новаторськими поглядами, каже Олег Вергеліс. Так сталося із Денисом Матвієнком, колишнім художнім керівником балетної трупи Національної опери.
Режисер театру «Дах» Владислав Троїцький бачить вихід у створенні незалежного мистецького майданчику. Однак тут митці наштовхуються на «цензуру грошей» з боку вищого керівництва: той же фестиваль сучасного мистецтва «Гогольфест» Троїцького цього року вже вкотре проходитиме без жодної підтримки з боку влади.