Фокус представляє десять письменників, відзначених у 2014 році головними літературними преміями в Україні та світі.
Софія Андрухович (Україна)
Вік: 32 роки
Премія: “Книга року Бі-бі-сі”, “доросла” номінація
За що: за роман “Фелікс Австрія”
Грошова винагорода: 1 тис. британських фунтів стерлінгів
Поки Юрій Андрухович спочиває на лаврах, займаючись публіцистикою, есеїстикою і мемуаристикою, літературну честь сім’ї відстоює його дочка. Роман “Фелікс Австрія” став причиною серії публічних скандалів. Заздрісники заявляли про існування якихось “літературних кланів”, звинувачували “Книгу року Бі-бі-сі” в необ’єктивності і вимагали її “люструвати”. Недалекі критики, неохоче віддаючи належне багатству стилю книги, геть забували про її неординарний зміст. У самому романі Софії Андрухович нічого скандального немає. Майстерно розказана історія, завуальована австро-угорською ретроестетикою початку ХХ століття, справедливо визнана кращою.
Сергій Жадан (Україна)
Вік: 40 років
Премія: “Книга року Бі-бі-сі”, номінація “Краща книга десятиліття”
За що: за роман “Ворошиловград”
Грошова винагорода: 1 тис. британських фунтів стерлінгів
Роман в оповіданнях “Месопотамія” Сергія Жадана не гірший, ніж “Фелікс Австрія”, але премія-то на двох не ділиться. І нехай собі не ділиться, вирішили організатори “Книги року Бі-бі-сі”, зате запросто множиться. Ювілейний сезон премія відзначила спеціальною номінацією, перемогу в якій було одноголосно присуджено харків’янину. “Ворошиловград”, роман з характерним для Жадана поєднанням реалізму і метафізики, тепер не тільки найбільш значний художній текст 2000-х, але і найбільш знаковий: у світлі подій на сході країни він набув нових смислів. Після цієї перемоги Жадан став рекордсменом премії – він визнаний лауреатом вже втретє.
Катерина Штанко (Україна)
Вік: 63 роки
Премія: “Книга року Бі-бі-сі”, “дитяча” номінація
За що: за книгу “Дракони, вперед!”
Грошова винагорода: 1 тис. британських фунтів стерлінгів
Вперше лауреатом “Книги року Бі-бі-сі” став дебютант. Художник-ілюстратор Катерина Штанко, яка, за словами колег, “намалювала половину нашої дитячої літератури”, ризикнула виступити в амплуа письменника і відразу домоглася успіху. Видавець “Драконів” зізнався, що найважчим у роботі зі Штанко було умовити її проілюструвати власну книгу.
Патрік Модіано (Франція)
Вік: 69 років
Премія: Нобелівська, в галузі літератури
За що: “за мистецтво пам’яті, за допомогою якого він розповів про найбільш незбагненні людські долі і життєвий світ окупації”
Грошова винагорода: 10 млн шведських крон
У формулюванні Нобелівського комітету є три ключові слова: “окупація, доля, пам’ять”. Багато романів Патріка Модіано пов’язані з періодом Другої світової війни, більшість з них представляє долю людини в її розвитку, у всіх без винятку величезна роль відводиться пам’яті. Мешкаючи в ірреальному хиткому мареві, герої французького письменника болісно намагаються згадати своє і чуже, далеке і близьке минуле. Модіано – автор більше трьох десятків книг, дванадцять з яких перекладено російською та українською мовами.
Донна Тартт (США)
Вік: 51 рік
Премія: Пулітцерівська, номінація “За художню книгу, написану американським письменником, бажано про Америку”
За що: за роман “Щиголь”, з формулюванням: “за красиво написаний роман з вишукано намальованими персонажами, книга, яка стимулює розум і зачіпає серце”
Грошова винагорода: 10 тис. доларів США
Донна Тартт видає книги не частіше одного разу на десять років, і “Щиголь” – лише третій її роман, але це не заважає їй вважатися однією з топ-фігур американської літератури. Time включив письменницю до числа 100 найвпливовіших людей світу, Warner Bros. і RatPac Entertainment придбали права на екранізацію книги, російський переклад “Щиголя” місяць тому вийшов у видавництві Corpus. Успіх книги багато в чому пояснюється тим, що Тартт поєднує традиції інтелектуальної прози і принципи роману виховання з захоплюючою сюжетною інтригою.
Лідія Сальвер (Франція)
Вік: 66 років
Премія: Гонкурівська
За що: за роман “Не плакати”
Грошова винагорода: 10 євро
У Франції найкращою визнана книга про громадянську війну 1930-х років в Іспанії. Оповідачами у творі Лідії Сальвер стала її мати-каталонка і видатний французький письменник Жорж Бернанос. Гонкурівська – “найдешевша” із головних літературних премій планети, проте її мізерну нагороду окупає величезне зростання тиражів книги-переможниці.
Річард Фленаган (Австралія)
Вік: 53 роки
Премія: Букерівська
За що: за роман “Вузька дорога на далеку північ”
Грошова винагорода: 50 тис. фунтів стерлінгів
Найкращим романом року англійською мовою у Великобританії назвали книгу австралійського письменника. Як і Сальвер, Фленаган написав про події середини ХХ століття, тільки дія його роману-епопеї відбувається в Австралії і країнах Далекого Сходу. Книги букерівського і гонкурівського лауреатів 2014 ані російською, ані українською поки не перекладалися.
Захар Прилепін (Росія)
Вік: 39 років
Премія: “Велика книга”
За що: за роман “Обитель”
Грошова винагорода: 3 млн рублів
Голлівудська одіссея про Соловецький табір, яка розкриває моторошну суть російського життя і російського характеру, принесла Прилепіну найпрестижнішу літпремію Росії. Будучи націонал-більшовиком, антизахідником і кримнашистом, нижегородський письменник своїх печерних поглядів у книзі майже не проявляє. “Обитель” поєднала в собі роман ідей з пригодницьким романом; грубо кажучи, це такий собі Солженіцин з джойстиком.
Володимир Шаров (Росія)
Вік: 69 років
Премія: “Російський Букер”
За що: за роман “Повернення в Єгипет”
Грошова винагорода: 20 тис. доларів США
Роман у листах про літературні набутки і релігійні пошуки численних представників сімейного клану, пов’язаного родинними зв`язками з Миколою Гоголем. Шаров відомий екзотичною апологією сталінізму в дусі альтернативного православ’я: російські лауреати 2014 року один одного краще.
Ксенія Букша (Росія)
Вік: 31 рік
Премія: “Національний бестселер”
За що: за роман “Завод “Свобода”
Грошова винагорода: 10 тис. доларів США
Ще один незвичайний гібрид – цього разу постмодерністського роману з виробничим. Історію одного вигаданого пітерського оборонного заводу Букша зібрала, що називається, з відходів виробництва, утворених під час підготовки рекламного буклета для одного реального пітерського оборонного заводу.
Юрій Володарський