Що треба знати письменникам-початківцям: міфи та поради

«Хочу бути космонавтом або письменником!» — мріють маленькі діти. Наблизитися до космічних станцій вдається одиницям, а от випробовують себе словом практично всі. Зазвичай інтерес до писання з’являється в середній школі, дозріває вже у старшій, і якщо відчуваєш, що «твоє», то це заняття вже на все життя. І вихід у світ власної книжки — досі синонім успіху. Спробували розібратися, так це чи ні.

Алевтіна Шавлач, дебютувала з повістю-трилером «У полоні болю»:

Після виходу першої книжки ваше життя ніяк не зміниться. Це найважливіший міф, який треба розвіяти. Біля вашого будинку не будуть збиратися натовпи фанатів і ніхто не співатиме хвалебних пісень. Перша книжка — це письменницький краш-тест.

До того ж, будьте готові, що не кожен читач розгледить той задум, який ви так клопітливо вкладали в свого «первістка». Зізнаюсь, саме цей факт розчарував мене чи не найбільше. «У полоні болю» — трагічна історія про те, що кожен із нас є жертвою — обставин, нав’язаних життєвих сценаріїв, батьківських амбіцій… А насилля та кров, які найперше впали в око читачеві, лише тло, на якому розгортається ця драма. Тож усім письменникам-новачкам рекомендувала б не забувати про те, що ми всі різні. Будьте готові до різноманітних інтерпретацій вашої книжки.

Кілька порад від видавця

Книга — продукт особливий, енергетичний. Тож на етапі редагування, макетування та верстання важливо дослухатися до порад фахівців, які знають, як вберегтися від підводних каменів. Коли обрали видавця, і він погодився надрукувати ваш твір — довіряйте йому. Часто, наприклад, виникають суперечки про оформлення палітурки. Пам’ятайте, окрім «я так бачу» і «я так хочу», є внутрішня логіка видання, особливо, якщо воно виходить у серії, а також ринок із його маркетинговими правилами.

Успіх книжки залежить від вашої медіаактивності. Сторітелінг нині працює «на ура», тож створюйте історію про себе і свою письменницьку діяльність. Для цього вивчіть свою цільову аудиторію, ще раз визначте: хто читач вашої книжки, який він. Так ви зрозумієте, якими мають бути ваші меседжі та канали їх поширення. Видавець — ваш партнер, який зможе порадити і підтримати вас у цьому, але очікувати, що він спрямує всі свої зусилля лиш на вас — помилково.

Перша книжка — це круто. Ви заявляєте про себе, конструюєте свій письменницький образ. Але якщо маєте серйозний намір продовжувати писати — оберіть сегмент літератури і напишіть ще одну-дві книги для його аудиторії. Так ви закріпите за собою місце, скажімо, серед підліткових письменників, сформуєте довкола видань читацьку спільноту і будете краще розуміти її особливості та потреби.

Поради від Нати Гриценко, яка дебютувала з повістю-фентезі «Тінь на порозі» й успішно «прокатала» її у Всеукраїнському турі:

1. Поставтеся до письменництва як до професії — відповідально і з розумінням того, навіщо воно вам. Не всім сподобається те, що ви написали, але принаймні треба бути чесним перед собою, інакше навіщо братися за це взагалі?

Читати далі: Ната Гриценко. Про шаманізм, книжки та літературних агентів

2. Текст здатен чудово передавати емоції. Письменник без емпатії до власних персонажів — справжнісіньке горе для читача. Звісно, доводити себе до панічних атак не варто, але хоча б епізодично приміряйте на себе те, про що пишете.

3. Редагувати доведеться багато і дослухатися до критики теж. А ще — йти на якісь поступки на всіх етапах роботи. Не хвилюйтеся, якщо ви дійсно хочете розвиватися і добре знаєте свій текст, то збагнете, чим варто поступитися, а чим ні.

4. Жодного поспіху. Якщо прагнете створити щось справді хороше, доведеться відкласти текст на деякий час і перечитати на «свіжу голову». І не один раз. Читайте «для профілактики» в інтернеті чужі тексти, які автори полінувалися перечитати: повірте, відчуття жагучого сорому додає тверезості.

5. Немає поганих жанрів, є лише не дуже вправні автори. Ваш світогляд — більш-менш гарантована запорука того, що вашу книжку не закриють на другій сторінці.

І не зациклюйтеся: ви ніколи не напишете гарну фантастику, якщо читатимете лише фантастику.

Аня Яблучна,

проект-менеджерка «Видавничого центру «Академія»