АНТРАКТ
24-25 січня столицю утретє порадували гастролі Івано-Франківського обласного музично-драматичного театру. Вистава «Солодка Даруся» театральної трупи франківців збирала аншлаги ще 2009-го, коли уперше демонструвалася на сцені Київського молодого театру, а потім – у рамках фестивалю «ГОГОЛЬ-FEST». Цьогоріч гастролі стали ще цікавішми, оскільки поповнилися ще одним творчим надбанням – драмою-реквіємом за мотивами другого роману Марії Матіос «Нація».
Сучасного читача навряд чи здивуєш різнотиповою трансформацією літературного тексту: кінотеатри переповнені інсталяціями добре відомих казок, видовищною фантастикою та мелодраматичним «чтивом», конвертованим у картинку. Все більш цікавими стають, однак, абсолютно безпрецедентні, живі – театральні – експерименти з літературою. Так, у результаті хитромудрого мистецького синтезу отримуємо цікаві, яскраві, а часом навіть вражаючі результати. Саме таких вершин досяг творчий тандем письменниці Марії Матіос та режисера франківського театру Ростислава Держипільського. Створений у цій співпраці театральний диптих з вистав «Солодка Даруся» та «Нація» розповідає про складну долю людини, вписану у сторінки української повоєнної історії. Саме ці постановки театральної трупи номіновано на цьогорічну шевченківську премію.
Книга «Нація» базується на реальних подіях у Галичині 40-их років, що зачепили й особисту історію письменниці. «Я почала писати «Націю» від незнання – бо самій було цікаво. А коли занурилася в цю тему, зрозуміла, що вже ніколи із неї не вийду…», – говорить авторка. Тема виявилася невичерпною та достатньо гнучкою для жанрового перетворення. Цей факт переконливо засвідчив прийом київської публіки, що виявився більш, аніж вдячним: приголомшливий аншлаг, непідробні переживання і бурхливі півгодинні овації. У таких подіях народження тексту, його візуальної актуалізації, завжди бачиться й народження нового глядача, що триматиме руку на пульсі знакових подій своєї культури.
Творчості Марії Матіос часто закидають натуралізм і надмірну «чорнушність». Такий ефект однозначно заперечує театральна постановка, у якій мова персонажів відлунює особливою глибиною одвічної народної мудрості: людська жорстокість, байдужість, пересуди чи колоритні жарти, щедро пересипані живою колоритною говіркою, межують тут із проникливим напутнім словом до дітей. У виставі «Нація» паралельно на сцені переповідаються відразу кілька новел, відібраних режисером із книги: «Юр’яна і Довгопол», «Прощай мене», «Вставайте, мамко» і «Не плачте за мною ніколи». Режисеру вдалося передати документальний наратив роману, доповнивши його влучною образною інтерпретацією. Кінематографічна фрагментарність, з якою він підійшов до тексту, результувала в абсолютно завершений, новий і суцільний образ, передавши найважливіше – драму зіткнення людини з колізією самого життя, з його межею, його цінністю та нікчемністю.
У ході вистави на сцені з’являються метафоричні освітлені постаті перевдягнених у вагітних ляльок героїв розповіді, і з ними безперервно обертається колесо людської долі: життя закінчується і починається знову… Людина ж у тій коловерті ніби стоїть на розпутті між життям і смертю, обираючи свій – повсякчас нелегкий – шлях… торуючи його з самого початку. Таким символічним посередником між світом живих, мертвих та ненароджених в традиційній культурі виступає невеличка лялька-мотанка, яка дісталася глядачам вистави у подарунок. Таким чином, складний і суперечливий відрізок історії, відтворений авторкою у тексті й згодом перекладений мовою театру, виступив своєрідним тлом для порушення сакраментальних екзистенційних питань. «І мертвим, і живим, і ненародженим…» – писав Т. Шевченко – своєрідно формулюючи концепцію української нації в її єдності крізь покоління й віки, бо минуле й сьогодення перетинаються для того, аби нащадки вивчили урок часу, що дається людині для розуміння.
Драма людської долі, драма нації і драма глядача, котрий не лишився стороннім, але став причетним до події перетворення смислу у нову, самобутню і неповторну форму, здатну зворушити і підкорити.
Оксана Вітенко
Кругом лише позитивні відгуки. Треба буде подивитись.