Цей новаторський для культурного середовища Польщі Кодекс ініціював Національний центр культури та Польська конфедерації приватних роботодавців. Перед його ухваленням поляки провели безліч консультацій з громадськістю та культурними експертами, всебічно вивчали явище спонсорства в культурі своєї країни.
«Ми можемо поліпшити взаємодію між підприємствами та установами культури – це один з висновків проведеного аналізу. Це як і раніше будуть стосунки двох світів, але вже не ворожих. Іноді бракує елементарних інструментів та порад щодо ефективної взаємовигідної роботи. Таким інструментом і джерелом практик має стати Кодекс Спонсорства Культури. – Говорить Ніколас Льюікі, соціолог, викладач Інституту соціології Варшавського університету, автор низки звітів про взаємодію приватних і культурних установ. – Спонсорство аж ніяк не вирішить проблеми фінансування культури та культурної політики держави, але є шанс радикально поліпшити взаєморозуміння між цими «світами», – додає він.
Кодекс будуть використовувати для примирення інтересів компаній та установ культури в області спонсорства та для пропаганди ефективної практики в цій галузі. Тут узгоджуватимуться питання ролі інвестицій в розвитку культури і національної спадщини, балансу взаємної вигоди сторін, творчої свободи і захищеності культурних установ від «примх» спонсорів.
«Глядач не повинен залежати від корпоративних інтересів ЗМІ та спонсора, в тому числі від компромісних творчих рішень, на які може піти установа культури в обмін на отримання спонсорських коштів», – говорить пані Дорота Бриндал, партнер юридичної фірми GESSEL, співавтор Кодексу.
Як повідомляє Національний центр культури, у формуванні Кодексу брало участь також і Міністерство культури і національної спадщини Польщі. Ідея включення державної влади до процесів заохочення культурного спонсорства не є новою. У Європі держава ввела багато програм, що заохочують компанії до інвестування в культуру. Ці заходи спрямовані на покращення міжсекторного партнерства та підвищення громадянської відповідальності бізнесу.
«Усвідомлюючи особливу важливість культури для економічного розвитку країни, ми вважаємо за необхідне впровадити в цій галузі державне, громадське та приватне партнерство. Культурний рівень громадян впливає на економічний рівень країни. Тому ми орієнтуємося на культуру», – вважає Генрика Бохніарц, президент Польської конфедерації приватних роботодавців.
Після прийняття Кодексу поляки планують провести навчання з впровадження ефективного спонсорства і рекламних та PR-кампаній для новачків, а також організувати дебати з обміну досвідом між фахівцями та практиками модернізації сфери культури та впровадження міжсекторного співробітництва. Друга половина цього року розпочнеться в Польщі з експериментальної програми «Творчі взаємодії на робочому місці», де бізнесменів навчатимуть застосовувати практики творчого партнерства.
В Україні такі новаторства ще не визріли. Проте портал Культура у своїй новій редакції планує впровадити рубрику «Міжсекторне партнерство», яка стимулюватиме інформаційно-аналітичні дослідження в галузі співробітництва між бізнесом та культурним середовищем в нашій країні.