Пам’ятаєте старий переказ, як диявола спитали, хто найкращий полководець світу. Ворог роду людського вказав на бідного шевця, додавши: «Це найкращий полководець, тільки він про це не знає». Можна сміливо прогнозувати, що якби спитати про найкращого письменника всіх часів і народів, диявол, не вагаючись, назвав би Михайла Коцюбинського і додав: «Тільки у нього не вистачало на це часу».
ЧИМ БИ ДИТЯ НЕ ТІШИЛОСЬ…
Із дитинства Михайло Коцюбинський був улюбленцем родини. Його мати, Гликерія Максимівна Абаз, вийшла заміж за Михайла Матвійовича Коцюбинського — вдівця, який уже мав трьох дітей від першого шлюбу. Тому не дивно, що коли з’явилася перша спільна дитина — Михайлик, він одразу став пестунчиком.
Своїм вихованням найменший Коцюбинський був зобов’язаний, перш за все, матері, і згодом у автобіографії згадував, що саме від неї успадкував «тонку і глибоку душевну організацію». Батько ж майбутнього письменника — чоловік доброчесний і працьовитий, але із запальною та неврівноваженою вдачею — мав репутацію бунтаря місцевого масштабу, бо не терпів утисків начальства і несправедливості. Результат — часті зміни роботи й переїзди всієї родини слідом за неспокійним батьком.
Михайлик із дитинства виявляв неабиякі таланти. У 9 років він писав українські пісні «під народні», зі схожою ритмікою та мелодикою. Насправді це було наслідування репертуару сліпого лірника Купріяна, який певний час жив у родині Коцюбинських, але творчість 9-річного пісняра користувалася популярністю не тільки в родинному колі, а й серед приятелів його батьків. Згодом і літературні таланти хлопця теж не залишалися непоміченими. Учитель словесності Шаргородської духовної семінарії-бурси, прочитавши твір Михайлика про різдвяні свята, зауважив: «Будемо мати свого літератора!» А деякі його колеги навіть підозрювали малого у шахрайстві — не міг же четверокласник таке (!) написати.
Михайло дуже багато читав і мав на те свої серйозні причини. Одинадцятирічний хлопець закохався в 16-річну дівчину. Взаємності, звісно, бути не могло, і хлопець вирішив будь-що стати великою людиною, аби завоювати-таки серце коханої. Що ж, як не книжки, могло допомогти мрійнику у здійсненні цього серйозного бажання?
Не забарилася й перша серйозна проба пера — оповідання «Андрій Соловійко, або Вченіє світ, а невченіє тьма». Критика теж не забарилася, проте була вона далеко не компліментарною. Друг родини, вінницький присяжний Нейман порадив початківцю «…не калічити святу нашу мову». Така порада суттєво пригасила юнацький запал Михайла, який уже бачив себе у мріях великим літератором. Після тієї фрази він відмовлявся друкувати злощасний твір протягом цілих шести років.
ДВАДЦЯТИЛІТНІЙ ГОДУВАЛЬНИК СІМ’Ї
Певно, якби юнак і далі мав змогу безтурботно жити батьківським коштом, він би швидко забув неприємну критику й писав би твір за твором, поступово йдучи до письменницької досконалості. Розуміючи свій хист, Михайло мріяв про вступ до Кам’янець-Подільського університету — він знав, що навчання дасть можливість значно вдосконалити стиль. Але життя внесло свої корективи — після закінчення Шаргородського духовного училища хлопцеві довелося швидко подорослішати. Спочатку осліпла мати. Потім батьківське бунтарство дійшло-таки до логічного кінця, і через чергову сутичку з начальством батько втратив посаду. Репутація невгамовного бунтаря вже ніколи не дозволила йому отримати хорошу роботу. Ходили чутки, що в ті часи Коцюбинські не могли почастувати гостей навіть чаєм.
Тож тягар фінансової відповідальності за родину частково ліг на плечі юного Михайла. Він змушений був відмовитися від мрій про університетську освіту й натомість витрачав свій час та нерви, даючи приватні уроки. У 1886 помер батько — турбота про фінансовий стан родини повністю лягла на Михайла. Молодший із дітей став єдиною опорою для осліплої матері, братів і сестер. Працездатність юнака не знала меж: тепер він працював домашнім вчителем у селі Михайлівка, а згодом давав приватні уроки аж у Вінниці. У 1891 році юнак прилаштувався репетитором дітей бухгалтера цукрозаводу у селі Лопатинці.
А як же література? — спитаєте ви. А ніяк. За весь цей час із-під пера Михайла з’явилося лише декілька оповідань: «Ялинка», «Маленький грішник», «Нюрнберзьке яйце». Зрозуміло, щое була творчість «у стіл» — твори ніде не друкувалися, ніким не були читані. Та й навряд чи автор був задоволений їхньою якістю — адже писалися вони похапцем. Михайло признавався: «Пишу я дуже мало й ніколи не вдовольняюсь своєю працею. Ще поки я обдумую сюжет, поки в моїй уяві малюються люди, події й природа, я почуваю себе щасливим… але доволі мені сісти за стіл і взяти перо до рук, як з-під пера усе те виходить блідим, анемічним… Скінчивши роботу, я почуваю попросту обридження до неї, такою мізерною видається вона мені».
РУТИНА ЧИНОВНИЦЬКОГО ЖИТТЯ
Лише в 90‑х роках твори Коцюбинського почали з’являтися друком. Але сподіватися на те, що поодинокі публікації зможуть дати достатньо коштів, щоб мати змогу повністю присвятити себе літературній праці, було безглуздо — надто мізерними були гонорари. Тож письменник змушений був шукати постійного місця на державній службі. Цим місцем виявилася посада розпорядника Одеської філоксерної комісії (філоксера — шкідник виноградників). Нова посада давала неабиякі переваги — Коцюбинський отримав змогу подорожувати: Бессарабія, Крим… Хоча ці мандри й були своєрідними польовими дослідженнями, проте службові відрядження — не найкраща обстановка для творчості. «Вибачте мені, ласкавий добродію, цю мою загайку; мені вже й самому соромно так довго тягти обіцяну працю, та що вдієте, коли така клята служба! Осінь та зиму матиму вільніші — тож гадаю докінчити «По Бессарабії» та спробувати свої сили на більшій праці, наприклад, повісті», — писав він видавцеві Василю Лучику.
Покинув Михайло Коцюбинський службу у філоксерній комісії за досить приємних обставин — одруження. І знову стара пісня: забезпечення родини. І знову труднощі: через свої українофільські «замашки» Коцюбинський отримав відмову в чернігівському земстві, змушений був певний час перебиватися хронікером житомирської газети «Волинь». І лише в 1898 році все-таки влаштувався на роботу в чернігівське статистичне бюро. Тепер він нібито мав більш‑менш пристойний заробіток. Однак розрослася родина, турбот побільшало — з’явилися діти. І знову ж таки: «Найбільша моя трагедія — неможливість займатися літературною роботою», — бідкався Коцюбинський.
Парадоксально, але лише під кінець життя у Коцюбинського з’явилася реальна можливість писати. У 1911 році «Товариство прихильників української науки і штуки» надало Михайлові Михайловичу довічну пенсію в розмірі двох тисяч крб. на рік. На ті часи чималенька сума! Письменник нарешті зміг покинути марудну службу, аби цілком присвятити себе творчості. Але вже пізно: на заваді повноцінній праці стало здоров’я. Лікарі поставили діагноз: порок серця. Ті яскраві речі, які є надбанням пізнього періоду творчості Коцюбинського, знову писалися всупереч — тепер вже здоров’ю.
Коцюбинський постійно перебував на лікуванні. Ми б не мали змоги сьогодні побачити більшу частину доробку класика української літератури, якби не те, що пенсія дозволяла звертатися до спеціалістів за кордоном: Австрія, Німеччина, Швейцарія, о. Капрі — та до найкращих київських лікарів. Проте перспектив одужання не було. Останнім твором Коцюбинського стала новела «На острові». Це вже була послідовна, методична літературна робота, але тривала вона зовсім недовго — незабаром після повернення до Чернігова Михайла Коцюбинського не стало.
Супер! - Коцюбинський і диявол - це сильно! Тільки-от чи доречно?