«Людський фактор» Карлґаарда: Книжка про нематеріальні конкурентні переваги

Коли хтось розпочинає стартап, чи обіймає керівну посаду в провідній комерційній організації, неминуче зустрічається з безліччю питань, що стосуються ведення бізнесу, відповіді на які шукає різними шляхами: вчиться на помилках набиваючи власні ґулі або дослухається порад інших, щоб не тільки до мінімуму звести кількість помилок, але й скористатися порадами досвідченіших.

Одним з таких порадників з досвідом є Річ Карлґаард — американський журналіст, письменник, спікер, успішний бізнесмен, інвестор та видавець журналу Forbes. Він, ґрунтуючись на власних спостереженнях та досвіді, написав книжку «Людський фактор. Секрети тривалого успіху видатних компаній», що вперше була видана у 2014 році в Сан-Франциско. Нещодавно, змогу її прочитати отримав і український читач.

Річ Карлґаард. Людський фактор: Секрети тривалого успіху видатних компаній. — К.: КНИГОЛАВ, 2017. — 336 с.

Структурно книжка складається з відгуків, передмови Тома Пітерза, вступу, семи розділів, висновків, післямови Клейтона М. Крістенсена, інформації про автора, подяк та приміток. Розділи розміщені в логічній послідовності та доповнюють один одного. З іншого боку, вони можуть читатися й окремо.

Том Пітерз у передмові говорить про актуальність книжки Карлґаарда та стверджує:

«сьогодні більше, ніж будь-коли, тільки неухильна й пристрасна відданість сповненому життя людському фактору підвищить шанси на те, щоб стабільно досягати успіху і так — постійно мати перевагу в ці часи, коли все навколо змінюється в прискореному темпі».

В першому розділі, «Невичерпне джерело постійних інновацій. Душа компанії», Карлґаард порівнює тривалі здобутки компанії з тривалим здоров’ям та стверджує, що для досягнення успіху потрібні стратегічна основа, матеріальна перевага та нематеріальні конкурентні переваги. Останні, до яких він відносить довіру, розум, команди, смак та історію, автор вважає недооціненими і саме їм присвячена його книжка.

В наступному розділі, «Матеріальне проти нематеріального. Битва за ресурси», автор визнає, що аргументи матеріального боку справ перед нематеріальним простіші та зрозуміліші, але й скороминущі, а для тривалого «здоров’я компанії» потрібні нематеріальні переваги.

В третьому розділі, «Довіра. Чинник ударного підсилення найкращих можливостей», автор торкається довіри, її розвитку в середині та зовні компанії. Він говорить, що

«Довіра — це той ризик, на який ми повинні йти, щоб просуватися вперед. Довіра — це ключ до розбудови стосунків. Довіра — це ціна, яку ми платимо, коли хочемо домогтися небайдужості, креативності й класної праці».

В четвертому розділі, «Розум. У якому темпі адаптуєтеся ви та ваша компанія», Карлґаард торкається питання інтелекту, навчання, мислення та адаптації працівників, керівників компаній та самих компаній до зовнішніх та внутрішніх факторів.

Наступний розділ, «Команди. Усе найкраще дістається нечисленним і різноманітним», присвячено питанням команд, спільних цінностей, що їх тісніше гуртують, співпраці між ними. В ньому звертається увага на те, що

«Успішні команди повинні в процесі роботи ділитися знаннями, думками та інсайтами. І не один раз, а постійно».

Передостанній розділ, «Смак. Красиве і корисне, магічне і рентабельне», торкається понять, які більші за дизайн і естетику та розповідає, що на сприйняття продукту впливають «функціональність, форма та змістовне наповнення». Автор наголошує, що «смак — це не лише функціональність і форма, а ще й зміст».

В останньому розділі, «Історія. Влада історії, стародавня і нова», Карлґаард каже, що знання минулого компанії підіймають моральний дух, дозволяє передати знання та окреслює майбутнє. Він стверджує, що «історії такі функціональні та еластичні, такі ефективні та повсюди наявні, що майже неможливо перелічити всі їхні переваги й способи застосування».

Наприкінці Карлґаард робить висновки, порівнює компанії з гонщиком та підводить риску: «Ігнорувати нематеріальні конкурентні переваги своєї компанії ми собі дозволити не можемо».

В післямові Клейтон М. Крістенсен говорить про науковий метод пізнання та, що «світ бізнесу, не є від природи непередбачуваним та незбагненним — і, як такий, підлягає аналізу за допомогою наукового методу. <…> Ось чому присвячено цю книжку».

Що цікаво, з книжки стає зрозуміло, що Карлґаарду працівники компаній бачаться не бездушними гвинтиками злагодженого механізму, кожен з яких можна замінити без видимої шкоди, а цінними і важливими. Відповідно, він радить керівникам звертати увагу на своїх підлеглих, адже вони є однією з непомітних на перший погляд, але важливою запорукою тривалого успіху та процвітання.

Стиль викладу матеріалу, що потрапив до книжки — науково-популярний.

Читається «Людський фактор» цікаво, чому сприяє не тільки письменницький талант Карлґаарда, але і його вміння вести розмову без використання складної термінології, незрозумілих формул та наводячи вдалі приклади, що чудово ілюструють ті чи інші його твердження.

З англійської мови «Людський фактор» переклала Олена Любенко. Книжку опублікувало видавництво «КНИГОЛАВ» в серії «Полиця нон-фікшн». Видання ошатне, оформлене в тверду палітурку та має ляссе. Текст надруковано зручним для читання шрифтом. Наприкінці книжки, що бачиться дуже доречним, містяться кілька сторінок для нотаток, які читач зможе використати на свій розсуд.

«Людський фактор» Карлґаарда видасться цікавим не тільки бізнесменам, керівникам, менеджерам, але й студентам та всім хто цікавиться продуктивністю та успішністю.

Микола Петращук

Купити книгу «Людський фактор»