Uber = Тревіс Каланік?

Компанія Uber стрімко увірвалася на ринок, який не зміг підкорити ані Google, ані Facebook. Хто все це почав, і чи може успіх цілої компанії залежати від біографії однієї людини?

Про автора

Адам Лашинскі — головний редактор журналу Fortune, у якому він висвітлює теми, пов’язані з функціонуванням Силіконової Долини і Волл Стріт. Він написав книги про Apple, Hewlett-Packard та Google. І ось тепер український читач може ознайомитися з його працею про Uber — сервіс виклику машин за допомогою смартфонів, що уже завоював десятки країн світу як альтернатива таксі й починає працювати в Україні. Іншими словами, Адам Лашинскі — продавець лопат посеред золотої лихоманки, його книги ваблять читачів обіцянкою розкрити секрет шаленого успіху.

Про книгу

«Дика гонка» — книга, що цілком вкладається в жанр «добре закроєного» нон-фікшину. Лашинскі поєднує опис бізнес-стратегій, історії, помилок і еволюції компанії Uber з біографією її тепер уже колишнього керівника Тревіса Каланіка. Починається все в Китаї, куди Каланік і Лашинскі летять разом: Каланік, щоб вирішувати справи компанії, Лашинскі — щоб спостерігати за життям і роботою свого нового героя наживо.

Ефект присутності, до якого вдається автор, надає оповіді стрімкого динамізму, відчуття якого не полишає до останньої сторінки. Читач немов сам поринає у нескінченні зустрічі, бізнес-вечірки, прес-конференції, міркує над наступним кроком у веденні бізнесу в такій непростій країні, як Китай (Китай для початку оповіді обраний не випадково; Uber зміг пробитися на китайський ринок, де зазнали поразки навіть такі суперваговики, як Google і Facebook).

Далі автор повертається у минуле, щоб докладно розповісти історію кар’єри Тревіса Каланіка. Його шлях до успіху був буквально тернистим — перші стартапи Каланіка, які він разом із друзями започаткував ще студентом, після вдалого початку зазнавали краху.

«Uber» став ідеальним поєднанням не лише вдалого місця, часу, розвитку технологій, але й влучно підібраної концепції використання чужого майна (в цьому разі — автомобілів водіїв) на користь компанії. Не обійшлося й без легенди:

«Компанія Uber, цілком імовірно, ніколи не з’явилася б на світ, якби приязного канадського розробника софта на ім’я Ґеррет Кемп не дістали дві найбільші служби таксі у Сан-Франциско».

Успіх не приходить із нічого, і Лашинскі означує ті чинники, які, на його думку, допомогли компанії та її засновникам спіймати хвилю вдалого поєднання «бітів і атомів» (вислів Каланіка).

Далі починається те, що відоме усім поціновувачам історій про видатні стартапи: скромний ощадливий початок (як у легендарному еплівському гаражі), стрімкий ріст, хвороби росту, притік шалених інвестицій і намагання при цьому зберігати мобільність невеликого стартапу, конкуренти, боротьба, корпоративна культура «уберівської упоротості», погляд у майбутнє, що передбачає розробку безпілотних автомобілів.

Значну увагу Лашинські приділяє публічному іміджеві Тревіса Каланіка, відомого серед загалу як «поганий хлопець», що часто не добирає слів (або, за його власними словами, завжди говорить те, що думає). Відомого своїм не надто ґречним поводженням із водіями Uber, сексистськими висловлюваннями та іншим, часто несподіваним для такої поважної персони «хуліганством».

Цікавим є досвід самого Лашинскі в ролі водія Uber, але він швидше декоративна, ніж практична прибудова в архітектурі книги, бо зрозуміло, що всесвітньо відомий журналіст не надто намагався цим справді заробити.

Український переклад оригінальної назви «Wild Ride» як «Дика гонка», можна було би назвати вдалою даниною розхристаній особистості Тревіса Каланіка, до якої академічні «шалені перегони» не надто пасували б, якби саме це словосполучення хоч раз траплялося в тексті. Однак:

«Всередині компанії панувала атмосфера шалених перегонів і впевненої рішучості — працівники називали такий підхід уберівською упоротістю».

Тому, на мій погляд, «Дика гонка» ріже око одразу й не переконує по прочитанні. В усьому іншому переклад виглядає як «здаваймося на поталу англіцизмам». Чи треба їм здаватися, чи все таки шукати українські відповідники, які обов’язково будуть дещо або й взагалі штучними — це питання риторичне і швидше не до конкретного перекладача, а взагалі в космос.

«Дика гонка» — достатньо міцний, але не унікальний твір у своєму жанрі. Він швидше покликаний підтримати хвилю, а не відкрити щось нове. Акценти розставлені правильно, висновки прості й логічні, немає пафосу, що надто випинався б, але є цілком логічна повага хоч і до розхристаного й неоднозначного, але дуже успішного бізнесу. Трохи розчарувало закінчення книги, що звелося до відповіді на питання, чи мудак Тревіс Каланік.

Після того, як він пішов з посади СЕО в Uber, стало ясно, що така концентрація на його постаті, напевно, помилкова і знак дорівнює між ним і компанією ставити було зарано. Хоча ще не вечір, Стів Джобс також йшов із Apple, щоб повернутися. Чи Лашинскі аж настільки прозорливий, покаже час.

Придбати книгу