Ми закінчуємо знайомити вас зі станом сучасного російського книжкового ринку. Оскільки Україна, на жаль, є лише частиною цього ринку, ці відомості будуть цікавими для українських видавців та книжників. Перші дві частини – про стан книговидання та стан книгорозповсюдження ви могли прочитати раніше.
.
Найбільш вдалим для російських книжників видався 2008 рік. Проте ніхто не знає достеменно, якою цифрою можна оцінити обсяг російського книжкового ринку. Тому Федеральна агенція з друку та масових комунікацій Росії покладається на відомості, надані керівництвом провідного російського видавництва – Ексмо. Втім, з його оцінками погоджується багато експертів.
.
Обсяг ринку 2008 року офіційним урядовим органом Росії з якихось причин оцінюється у доларах США. Не візьмемося судити, чи це вірна валюта для такої оцінки, а просто повідомимо, що цей обсяг склав 3 млрд. доларів – у роздробових цінах з ПДВ.
.
2009 рік експерти оцінюють як менш успішний. Різниця у доларовому еквіваленті склала 20% – як через зменшення попиту та закриття книгарень, так і через девальвацію рубля.
.
У доповіді для порівнянн наводяться приклад книжкового ринку Німеччини, де падіння практично не відбулося, та США й Австрії, де навпаки – відбулося зростання майже на 2%. Як вважають експерти, для книжкового ринку значно важливіші політика національного уряду, ніж міжнародна фінансова криза.
.
Усі експерти відзначають загальне зниження цікавості до читання у росіян. Особливо це помітно на тлі кризи, яка примушує їх заощаджувати. Книгарні відзначають зменшення кількості покупців. Все більше покупців просто „гуляють” між полицями, нічого не купуючи.
.
Середня роздробова ціна на книжку в Росії зростає протягом усіх останніх років.
Найбільшим попитом зараз користуються книжки, ціна яких знаходиться у межах 50-200 руб, тобто 1.5-6.5$ – на них припадає 50% продажів. Дорожчі книжки – 200-500 руб, або ж 6.5-16.5$ – купує 20-25% людей. А вже книжки понад 1500 руб (50$) приваблюють лише 10% читачів.
.
А середня ціна однієї книжки останні роки мінялася таким чином:
2006 – 117р. (близько 30 грн.)
2007 – 140р. (близько 35 грн.)
2008 – 158р. (близько 40 грн.)
2009 – 181р. (близько 45 грн.)
.
Експерти фіксують зменшення долі продажу дорогих та дуже дорогих книжок. За оцінками фахівців, люди стали менше купувати книжки ціною понад 300 руб (10$)
.
Від кризи найбільш постраждала художня література для дорослих. Крім того збільшилася середня обертаємість книжок – якщо до кризи вона складала 120 днів, то сьогодні – вже 200.
.
На основі аналізу динаміки продажу різних асортиментних груп у доповіді створено оптимальний асортимент універсальної книгарні. Він виглядає таким чином:
Художня література – 25-35%
Дитячпа література – 25-35%
Навчальна література – 15-25%
Практична література – 10-15%
Ділова література – 5-15%
Мистецька література – 5%
.
Аналізуючи падіння попиту у різних асортиментних групах, експерти особливо відзначають комп’ютерну літературу – тут негативна динаміка є найбільшою, і це пов’язано з тиском з боку інтернету. Так само інтернет вважається винним у зменшенні продажів підручників дл ВНЗ.
.
Головним антигероєм ринку стала найбільша роздробова компанія – „Топ-книга”. Минулого року вона втратила майже 30% у виручці і навіть оголосила постачальниками про призупинку виплат за товар. Компанія звільнила 30% працівників, закрилося понад 100 книгарень. Видавництво „Ексмо” навіть відмовилося від поставок до закриття боргів, решта отримують гроші по факту продажу книжок. За оцінками фахівців, мережа може припинити свою діяльність вже у першому півріччі 2010 року. Втім, сама компанія продовжує боротьбу.
.
Неплатежі за книжки взагалі стали одною з основних проблем книжкового ринку у 2009 році – окрім „Топ-книги” багато інших мереж затримують платежі, деякі по факту перейшли на повне кредитування обігових коштів з боку постачальників.
.
Окремою проблемою ринку є притання повернення непроданих книжок. Адже відповідно до практики, російські видавці вклай неохоче приймають від крамниць книжки – бо це призводить до складних перерахунків ПДВ. Як вважають книготоргівці, часткове повернення непроданого товару не тільки звільнило б полиці, але й пожвавило б стосунки між книгарнями та видацями.
.
Торгівля електронними книжками, на переконання авторів доповіді є одним з перспективних напрямків розвитку – адже у США тільки за останній рік продажі електронних книжок зросли утричі.
Російські „Ексмо” та „АСТ” створили у своїй структурі спеціальні підрозділи, які займаються створенням та розповсюдженням електронних книжок. Найбільші оператори цього сектору пропонують на своїх сайтах до 20 тисяч назв.
.
Головною препоною для розвитку сегменту є те, що більшість контрактів з авторами не передбачає купівлі прав на електронну версію книжки, і це ускладнює роботу видавців та інших консолідаторів авторських прав. Нові електронні торгівці пропонують авторам удвічі більшу долю у ціні кожного проданого примірника і таким чином конкурують з традиційними видавцями у боротьбі за розкручених авторів. Зокрема Сергій Лук’яненко продав права на електронні копії своїх книжок незалежному оператору.
.
Провідні книгарні вже пропонують відвідувачам окрім паперових книжок також послугу з легального перекачування електронної версії тут-таки у торговій залі.
.
Провідні оператори ринку починають війну проти безкоштовних он-лайн бібліотек, які пропонують тексти, що є захищеними авторським правом. Ця тенденція стає провідною у правовому інтернет-просторі. Натомість з’являються досить великі легальні інтернет-бібліотеки.
.
Продажі рідерів електронних книжок в Росії склали 189 тис. шт. і фахівці прогнозують подальше зростання цього ринку.
Розподіл ринку рідерів 2009 року є таким:
1. «PocketBook» (43%);
2. «Sony» (24%);
3. «lBook» (18%);
4. «ORSiO»(7%);
5. «Азбука» (2%);
6. Інші (5%).
Цікаво відзначити, що перше місце належить українській компанії – торговельна марка «PocketBook» належить „Українській поліграфічній компанії”, яка є також лідером українського ринку.
.
Ринок аудіокнижок не показав зростання, якого від нього очікували.
За оцінками фахівців, продається лише 10% від накладу, решта залишається на полицях книгарень. Серед головних причин є те, що аудіокниги є дешевшими за паперові видання і їх продаж є менш вигідним для книгарень. Крім того більшість аудіокнижок розповсюджується нелегально. Видавці активно згортають цей сектор бізнесу. Фахівці пророкують подальше зменшення ринку аудіокнижок.
.
Дослідження популярності читання серед росіян показують такі результати:
Щоденну потребу у читанні книжок має лише 22% опитаних (1996 року – 31%), жінки читают більше, ніж чоловіки, більшість активних читачів належать до вікової категорії 25-44 роки.
Проте збільшилася кількість людей, які мають домашню бібліотеку до 100 книжок: 44% 2009 року проти 33% 1996 року.
Менше стало також тих, хто не має книжок вдома – до 16% з 22%.
Росіяни найчастіше беруть книжки у знайомих та родичів (51%) та купують (46%). Качають з Інтернету – 7%, 14% беруть книжки у міській бібліотеці, 3% – у науковій бібліотеці, і лише 2% замовляють книжки поштою або через Інтернет.
35% росіян заявили, що взагалі не читають книжок.
.
Цікаві дані про жанровий розподіл смаків росіян
26% опитаних зізналися у любові до класичних історико-пригодницьких романів.
25% читають російську та перекладну класику.
25% – жіночий детектив.
19% – класичні перекладні детективи
16% – сучасні історичні романи про дореволюційну Росію
16% – сучасну російську та перекладну літературу
15% – радянські та російські „міліцейські” детективи
14% – російські „круті” бойовики
14% – російські детективи-стилізації
13% – перекладні сентиментальні романи
11% – поезію
10% – фентезі
9% – наукову фантастику
7% – фантастику, жахи
6% – перекладні детективи-бестселери
.
80% росіян надають перевагу класичній, тобто паперовій книзі, 12% вибирають електронні формати, і ця кількість зростає. 49% зізналися в тому, що періодично читають книжки з екрану комп’ютера чи іншого електронного пристрою. 3% росіян слухають аудіокнижки.
.
Підводячи підсумок доповіді, автори зазначають основні негативні чинники, які заважають нормальному розвитку книжкового ринку:
- Низька корпоративна культура учасників ринку, відсутність грамотної стратегії та тактики у лобіюванні галузевих інтересів
- Відсутність державних заходів антикризової підтримки галузі (доступ до кредитних ресурсів, зняття мита на папір, жорстка муніціпальна політика зі зниження орендних ставок для книгарень та створенню нових торговельних площ)
- Піратство, яке гальмує формування ефективної моделі розвитку книжкової індутрії в умовах цифрової революції та недосконалість законодавства у цій галузі
- Надмірна концентрація книговидання у Москві та у кількох великих видавців.
- Відсутність незалежних національних книжкових мереж, елементи монополізації у книгорозповсюдженні.
- Недостатня взаємодія книговидання та книжкової торгівлі з бібліотечною громадою.
.
Повний текст доповіді знаходиться тут